Zapytanie początkującego na temat nalewek

Dyskusja ogólna o wytwarzaniu nalewek i ich przyrządzaniu...
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10
Krótko o sobie: Skromny człowiek poszerzający horyzonty i perspektywy życiowe :)
Ulubiony Alkohol: wino / nalewki
Status Alkoholowy: Amator Domowych Trunków
Podziękował: 3 razy

Post autor: Hammer93 »

Witam wszystkich. Nazywam się Fabian i jestem początkującą osobą w zakresie produkcji własnych trunków :) Od pewnego czasu zainteresowałem się tym tematem, aby stworzyć coś swojego. Planuje na początek doinformować się wśród was i nauczyć się wielu cennych wskazówek. Na początku chciałbym zacząć od czegoś prostego jak nalewka, więc stąd moje pytanie, czy mogła by ona składać się z mniejszego stężenia alkoholu, takiego jak mieszanka 400 ml spirytusu 70% , z 600 ml wody? Obliczyłem, że nalewka miałaby 28% i właściwie tyle by mi odpowiadało. Generalnie chodzi mi o proces, gdy w danym zbiorniku znajdują się jakieś owoce zalane tym mniejszym stężeniem alkoholu, czy nie przeszkodzi to w całym procesie i go nie zaburzy? Liczę na waszą wiedzę i ciepło pozdrawiam :D
Ostatnio zmieniony czwartek, 12 wrz 2024, 10:13 przez Qba, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika

Góral bagienny
3000
Krótko o sobie: Jestem fajnym człowiekiem:)
Ulubiony Alkohol: Owocówki
Podziękował: 140 razy
Otrzymał podziękowanie: 568 razy
Re: Powitanie i zapytanie na temat nalewek

Post autor: Góral bagienny »

:witam: Wszystko się zgadza tylko nie wziąłeś po uwagę soku z owoców w swoich obliczeniach :D
Witamy na forum :ok:
Wszystko co " wyprodukuje " nazywam BIMBERKIEM :D
Awatar użytkownika

Skir
1600
Podziękował: 220 razy
Otrzymał podziękowanie: 378 razy

Post autor: Skir »

Cześć
Sporo musisz poczytać, zanim zadasz pierwsze pytanie.
Hammer93 pisze: środa, 11 wrz 2024, 18:39 Na początku chciałbym zacząć od czegoś prostego jak nalewka, więc stąd moje pytanie, czy mogła by ona składać się z mniejszego stężenia alkoholu, takiego jak mieszanka 400 ml spirytusu 70% , z 600 ml wody? Obliczyłem, że nalewka miałaby 28% i właściwie tyle by mi odpowiadało.
I z czego byłaby ta nalewka? Z wody? Pojęcie nalewka: mieszanka soku z owoców (lub samych owoców, które się po pewnym czasie usuwa) z alkoholem. Czy ma 70% czy 20% to rzecz gustu. Ważne, by owoce potraktować spirytusem nie mocniejszym niż 70%, bo zamiast wydobyć dobro z owoców, "zamknie je".
Hammer93 pisze: środa, 11 wrz 2024, 18:39Generalnie chodzi mi o proces, gdy w danym zbiorniku znajdują się jakieś owoce zalane tym mniejszym stężeniem alkoholu, czy nie przeszkodzi to w całym procesie i go nie zaburzy?
Co rozumiesz przez pojęcie proces? Na tym forum słowo "proces" dotyczy destylacji lub rektyfikacji. Jeżeli chcesz wykorzystać owoce w "procesie tworzenia" nalewki, to OK. Jeżeli chcesz destylować owoce macerowane w alkoholu, to już nie nalewki wyjdą.
Czy można owoce zalać mniejsza ilością %? Pewnie - dłużej to potrwa, ale ok. A może zamiast rozcieńczać spirytus 70% wodą i dodawać do owoców, po prostu użyć 70% i WIĘCEJ OWOCÓW? Lepszy smak na pewno.
I love the smell of bimber in the morning.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10
Krótko o sobie: Skromny człowiek poszerzający horyzonty i perspektywy życiowe :)

W głowie mam nalewkę z mniszka lekarskiego :) No i z tego co widziałem, to wypełnia się pojemnik załóżmy w tym przypadku płatkami mniszka , dodałbym tu odrobine soku z cytryny i teraz (odnośnie tego mojego pytania ) dodałbym tutaj alkohol i widzę, że może być mniejsze stężenie z tego co napisaliście, więc fajnie się zaczyna :D , ale pojawiają mi się nowe pytania, gdyż wstępnie z tego co widziałem, to każą trzymać taką mieszankę 2 tygodnie przed przelaniem i przefiltrowaniem , a ile byś proponował mi trzymać to zakładając, że użyłbym te mniejsze stężenie alkoholu?

Po danym czasie dodałbym miód i przykładowo tą wodę, która miała zmniejszyć procenty, czy takie działanie byłoby poprawne? :respect:
Ostatnio zmieniony czwartek, 12 wrz 2024, 07:07 przez radius, łącznie zmieniany 3 razy.

HeniekStarr
700
Podziękował: 196 razy
Otrzymał podziękowanie: 139 razy

Post autor: HeniekStarr »

Jeżeli masz jakiś przepis na nalewkę leczniczą, to się go trzymaj, odnośnie mocy alkoholu i czasu maceracji.
Ostatnio zmieniony czwartek, 12 wrz 2024, 07:38 przez HeniekStarr, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika

Skir
1600

Ale z mniszka teraz nie zrobisz. O ile dobrze pamiętam, kwitnie w marcu/kwietniu. :) Podobnie jak z pędów sosny nie ukulasz w październiku :). Teraz owoce, końcówka hyćki (czarnego bzu), po przymrozkach jarzębina itp.
Jak pisze @HeniekStarr: przy przepisach na nalewki leczniczych, trzymaj się ściśle wytycznych. Ludowych lub medycznych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10

Tak, wiem dlatego układam sobie wstępnie głowę do tego czasu i szukam wiedzy :D
Wieczorem jeszcze trochę sobie przeanalizowałem i sporządziłem taki przepis:
1. PŁATKI MNISZKA + ODROBINE SOKU Z CYTRYNY ZALEWAM LITREM 70% SPIRYTUSU NA 2 TYGODNIE
* po 2 tygodniach :
2. FILTRUJE I DODAJE 1.3 L WODY , WRAZ Z MIODEM DO CAŁOŚĆI
* stężenie nalewki wyniesie 30%
3. CAŁOŚĆ BUTELKUJE I PRZETRZYMUJE PARE MIESIĘCY
Wydaje mi się, że ta forma chyba będzie najkorzystniejsza?

Poniżej jeszcze prześle moją zagwozdkę:
Kiedy wino będzie słodsze, a kiedy bardziej intensywniejsze?
Sprawdziłem, że są dwie opcje
1) zalać owoce 70% procentowym spirytusem, który wyciągnie smak i aromat, a następnie po czasie filtracji dodać cukier, lub miód wraz z wodą, by zbić procenty, np do 30%
2) Wrzucić owoce, zalać je od razu rozrobionym słabszym alkoholem z wodą, np również 30% i od razu dorzucić syrop cukrowy, lub miód, który powoduje przyspieszone ekstrahowanie.
- Jak to wygląda względem słodkości nalewki, która opcja jest lepsza? :)
Ostatnio zmieniony czwartek, 12 wrz 2024, 10:04 przez Hammer93, łącznie zmieniany 1 raz.

HeniekStarr
700
Re: Zapytanie początkującego na temat nalewek

Wino- efekt fermentacji.
Nalewka - efekt maceracji.
Zalanie najpierw alkoholem, zlanie nalewu po określonym czasie i zasypanie cukrem - ułatwi regulację słodyczy. Nie musisz dodawać całego syropu do pierwszego nalewu. Dosłodzić zawsze można. Odsłodzić już nie.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10

Dobra to dzięki w takim razie, zrobię tą 1 metodą :D

HeniekStarr
700

Zdajesz się zapominać, że dodanie cukru, miodu czy syropu cukrowego, dalej rozcieńczy alkohol. Nie kombinuj z rozcieńczaniem spirytusu do 30%, a potem dodawaniem słodyczy w jakiejkolwiek formie. Płatki mniszka plus odrobina soku z cytryny nie zawierają na tyle dużo wody, żeby nadmiernie rozcieńczyć nalewkę. Spokojnie mógłbyś zalać alkoholem o mocy 60%.

Tu masz przepisy na preparaty lecznicze z mniszka.
https://rozanski.li/385/taraxacum-mnisz ... -sprzyjal/
Ostatnio zmieniony czwartek, 12 wrz 2024, 11:03 przez HeniekStarr, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10

Bardziej planuje zalać płatki i sok litrowym spirytusem 70% , a dopiero po 2 tygodniach przy filtracji dolać około litra wody z miodem, bo nie zależy mi jakoś mocno na procentach, a po prostu na dobrym i słodkawym smaku :)
Ostatnio zmieniony czwartek, 12 wrz 2024, 11:12 przez Hammer93, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika

EdiWillow
350
Ulubiony Alkohol: Destylaty wszelakie
Podziękował: 27 razy
Otrzymał podziękowanie: 57 razy

Post autor: EdiWillow »

Skir pisze: czwartek, 12 wrz 2024, 08:29 ...Teraz owoce, końcówka hyćki (czarnego bzu), po przymrozkach jarzębina itp.
Hyčka też nie bardzo, to nalew z kwiatów czarnego bzu a nie owoców ;)
Pszczoły nie tracą czasu na wyjaśnianie muchom, że miód jest lepszy niż gówno.
Awatar użytkownika

radius
7500
Ulubiony Alkohol: Swój własny
Podziękował: 399 razy
Otrzymał podziękowanie: 1741 razy

Post autor: radius »

I tu się mylisz ;) Hyćka, to gwarowe określenie czarnego (dzikiego) bzu w ogóle, więc hyćką można równie dobrze nazwać nalewkę na kwiatach jak i owocach czarnego bzu :ok:
P.S.
Na kwiatach robi się przepyszny rosolis :love:
SPIRITUS FLAT UBI VULT
Awatar użytkownika

EdiWillow
350
Ulubiony Alkohol: Destylaty wszelakie
Podziękował: 27 razy
Otrzymał podziękowanie: 57 razy

Post autor: EdiWillow »

W moich stronach określenie Hyčka kojarzę jedynie z syropem, nalewką lub wódką na bazie kwiatów czarnego bzu właśnie. Nie neguję, zapewne jest tak jak piszesz :ok:
Pszczoły nie tracą czasu na wyjaśnianie muchom, że miód jest lepszy niż gówno.
Awatar użytkownika

Skir
1600

U mnie, w Pyrlandii, to przede wszystkim owoc :). Uwaga: zdrowiej najpierw hyćkę zagotować. Podobnie jak jarzębinę w drugą stronę: zamroźić.

Simplex
100
Ulubiony Alkohol: Mój własny
Podziękował: 17 razy
Otrzymał podziękowanie: 12 razy

Post autor: Simplex »

@Hammer93 Słodkość ustalisz sobie sam. Pamiętaj o wcześniejszym zaplanowaniu procentów. Ponieważ potem się tego zmierzyć nie da. Potrzeba to obliczyć wcześniej.
A popatrz w necie za różnymi kaluratorami nalewek. Jest kilka ciekawych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10

@Simplex Liczyłem kalkulatorem to wyszło że litr spirytusu 70% z 1.3 litrem wody daje mi równe 30% nalewki :ok:
Teraz pytanie jak sprawa cukru, bo wleje 1kilogram cukru wraz z wspomnianym 1.3 litra wody , ponoć może obniżyć jeszcze tą wartość procentową, ale czy obniży mocno to wątpię, a przynajmniej mam taką nadzieje, moja nalewka będzie delikatna i smaczna pełna nuty smakowej, bo wystoi 2 tygodnie w maceracji samym alkoholem, a potem sobie to rozcieńczę :P :read:

Simplex
100
Ulubiony Alkohol: Mój własny
Podziękował: 17 razy
Otrzymał podziękowanie: 12 razy

Post autor: Simplex »

@Hammer93 Ja też lubię słodkie. Tylko że mocniejsze.
Jedyną zmierzalnością prawdziwej mocy jest poczęstowanie dziewczyn. :D jak będziesz je niósł do taksówki to znaczy że mocna była. :P
Ja to robię matematycznie. Czyli: ilość wlanego alkoholu, jego moc. Następnie ilość uzyskanego trunku i samo ci wyjdzie. Proste obliczenie.
Przemyśl sprawę z tym cukrem. Może jednak miód?
Będzie za słabe dolejesz spirytusu. Za mocne to trochę wody z miodem. I już. :ok:

HeniekStarr
700

Wątpić Ci zawsze wolno. Podważać prawa fizyki- niekoniecznie. 1 kg cukru zwiększy objętość płynu o 0,6 l. Jeżeli nadal uważasz, że dodanie cukru nie ma wpływu na stężenie alkoholu w roztworze, to proponuję poczytać o wyrobie win, planowaniu mocy finalnego trunku w oparciu właśnie o fakt, że zwiększenie objętości powoduje zmniejszenie stężenia.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10

@Simplex na spokojnie jeszcze sobie policzę, do zbiorów trochę miesięcy zostało :p Dzięki za rade, rozważę sprawę z tym alkoholem tak żeby cenowo wyszło taniej i więcej płynu.
Znalazłem teraz trochę lepszy kalkulator i pokazuje mi zawartość z cukrem, który faktycznie obniża stężenie i potestuje ile procent mi odpowiada najlepiej :D :ok:
Awatar użytkownika

jakis1234
2500
Ulubiony Alkohol: Zależy od nastroju i dostępności.
Status Alkoholowy: Winiarz
Podziękował: 253 razy
Otrzymał podziękowanie: 467 razy

Post autor: jakis1234 »

HeniekStarr pisze: piątek, 13 wrz 2024, 12:53 1 kg cukru zwiększy objętość płynu o 0,6 l.
To warto zapamiętać, przydaje się wszędzie tam, gdzie się cukier dodaje.
Pozdrawiam z opolskiego.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Hammer93
10

Awatar użytkownika

jakis1234
2500
Ulubiony Alkohol: Zależy od nastroju i dostępności.
Status Alkoholowy: Winiarz
Podziękował: 253 razy
Otrzymał podziękowanie: 467 razy

Post autor: jakis1234 »

Kalkulator nalewkowy Browinu https://browin.pl/kalkulator-nalewkowy
Zresztą jest ich więcej, przydają się do szybkiego wyliczenia, aczkolwiek ja wolę robić nalewki według swojego smaku i to zarówno jeżeli chodzi o moc jak i słodkość.
Pozdrawiam z opolskiego.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Wytwarzanie Nalewek”