Zapach alembika

Destylatory miedziane zwane alembikami.

Autor tematu
Eszte
5
Posty: 6
Rejestracja: niedziela, 10 wrz 2023, 01:32

Post autor: Eszte »

Dzień dobry wszystkim.
Studiuję forum od jakiegoś czasu. Destyluję od ponad roku na alembiku. Popełniłem kilkanaście fermentacji (2x śliwka, 3xjabłko, raz gruszka, 3x melasa na rum, 5 razy typowa cukrówka, raz ziemniak, raz zboże) oraz parędziesiąt destylacji: głównie swoje fermentacje po 2-3 a nawet 4 razy :!: , jak i piwo (quadrupel) a ostatnio nawet czystą wódkę sklepową - po co wódkę? Ano dlatego że:

- niezależnie co wrzucam do alembika, wszystko przechodzi podobnym aromatem.

Na początku myślałem, że to taki "urok" domowej destylacji, że może fermentacje nieudane, ale wydaje mi się, że popełniam gdzieś indziej błąd i stawiam na osprzęt. Nie mam już pomysłu.
Nastawy robię na różnych substratach, na różnych drożdżach, w różnych warunkach (fermentacja szybka, wolna, itd) - ten czynnik wykluczam.
Finalny produkt zawsze zaciąga nieprzyjemnym zapachem. Na początku miąłem wrażenie, że to niemożliwe, ale teraz mam wrażenie, że to zapach alembika :?: :roll: . Szczególnie jak odstawię go po umyciu, nie do końca wytrę do sucha i zamknę czaszę. Pojawia się taki metaliczno-miedziany stęch. Zapach zdecydowanie nieorganiczny.

Kilka ostatnich destylacji, robiłem mam wrażenie, że na bardzo dokładnie oczyszczonym sprzęcie - bo podejrzewałem, że to wina niedoczyszczonego sprzętu, ale... nie mam pojęcia jak miałbym go bardziej oczyścić...
Kocioł alembika, jak jest pierwsza destylacja (kolorowy nastaw) oczyszczam mechanicznie, bardzo delikatnie miekką mikrofibrą.
Powtórne/kolejne destylacje (czyste/białe) "aktywnym tlenem", kwasek cytrynowy. Dokładnie płuczę po kilka razy - w środku ładnie połyskuje. Czaszę i rurę odpędową tyle ile jestem w stanie dłonią, czyszczę mechanicznie ściereczką, a dalej przepłukuję kwaskiem i "aktywnym tlenem" tak jak kocioł.
Ostatnio nawet chłodnicę też w podobny sposób płukałem.