W związku z tym iż jestem kompletnym amatorem w pędzeniu bimbru a chciałbym się tym troszkę chociaż zainteresować, postanowiłem skorzystać z aparatury mojego taty, odrobinę ją ulepszając:
https://ibb.co/4FNRB0d
Szybkowar na wsad 4l, nad nim szklany deflegmator, następnie na wężyku trójnik z podpiętym termometrem elektronicznym a na końcu chłodnica ze spiralą miedzianą.
Jestem właśnie po pierwszych testach aparatury i przeciągnięciu parunastu litrów starego wina. W związku z tym mam do was parę pytań by wyklarować posiadane przeze mnie informacje i posłuchać rad bardziej doświadczonych:
1. Odlewanie pierwszej 50-100 ml jako przedgon (alkohol metylowy plus inne acetono-rozpuszczalnikowe syfy) jest wystarczające przy destylacji nastawów ~~20% ?. Próbowałem łapać to na smak i węch - wtedy wydaje mi się że rozpuszczalnik wyczuwam dłużej więc dla pewności na rozpałkę odlewałem pierwsze 100 ml.
2. Jak to jest do końca z tymi temperaturami, ponieważ mój tata zawsze pędził bez termometru - a ja sam nie do końca jestem pewny. Z tego co w praktyce wyszło to od 78-84 stopni skapywało pierwsze 100 ml, które szło jako odpad. Następnie z tych 4l odbierałem około 0,6-0,7 właściwego destylatu do około 93-94 stopni. Średni procent ostatniej dawki odbioru to 35-40 procent. Tak "na smak" mój tata stwierdził że będzie ok. Jaka jest wasza sugestia.
3. Podczas używania aparatury w deflegmatorze pojawia się flegma i to całkiem sporo. Czasem przy bulgotaniu dochodzi do 3/4 i wyżej wysokości deflegmatora, zwykle do maksymalnie połowy jego wysokości. Czy tak powinno być czy jednak powinien on być pusty ?. Generalnie w przypadku, gdy było tej flegmy za dużo wyłączałem grzanie, czekałem aż wszystko ścieknie z powrotem do gara i odpalałem od początku (3-4 min.). Czy takie postępowanie jest właściwe ?