Moja aparatura - pot still: prośba o rady

Wstępna obróbka zacierów i redestylacja z wykorzystaniem podstawowych metod kociołkowych.

Autor tematu
modemik
10
Posty: 19
Rejestracja: środa, 7 kwie 2021, 18:08

Post autor: modemik »

Witajcie psotniki :)

W związku z tym iż jestem kompletnym amatorem w pędzeniu bimbru a chciałbym się tym troszkę chociaż zainteresować, postanowiłem skorzystać z aparatury mojego taty, odrobinę ją ulepszając:

https://ibb.co/4FNRB0d

Szybkowar na wsad 4l, nad nim szklany deflegmator, następnie na wężyku trójnik z podpiętym termometrem elektronicznym a na końcu chłodnica ze spiralą miedzianą.
Jestem właśnie po pierwszych testach aparatury i przeciągnięciu parunastu litrów starego wina. W związku z tym mam do was parę pytań by wyklarować posiadane przeze mnie informacje i posłuchać rad bardziej doświadczonych:

1. Odlewanie pierwszej 50-100 ml jako przedgon (alkohol metylowy plus inne acetono-rozpuszczalnikowe syfy) jest wystarczające przy destylacji nastawów ~~20% ?. Próbowałem łapać to na smak i węch - wtedy wydaje mi się że rozpuszczalnik wyczuwam dłużej więc dla pewności na rozpałkę odlewałem pierwsze 100 ml.
2. Jak to jest do końca z tymi temperaturami, ponieważ mój tata zawsze pędził bez termometru - a ja sam nie do końca jestem pewny. Z tego co w praktyce wyszło to od 78-84 stopni skapywało pierwsze 100 ml, które szło jako odpad. Następnie z tych 4l odbierałem około 0,6-0,7 właściwego destylatu do około 93-94 stopni. Średni procent ostatniej dawki odbioru to 35-40 procent. Tak "na smak" mój tata stwierdził że będzie ok. Jaka jest wasza sugestia.