Witam,
Przymierzam się do budowy kolumny półkowej w rozmiarze 4" z KO + półki z procap-ami z CU.
I tutaj mam pierwszy problem z właściwym (może najlepszym) dobraniem wymiarów poszczególnych elementów cap-ów.
Na forum znalazłem dwa lub trzy rysunki z naniesionymi wymiarami, które nieznacznie ale jednak obiegają od siebie w kwestii wymiarów.
Jak duże znaczenie ma np.: ilość nacięć górnego grzybka procapa lub jego wysokość lub długość środkowej części (najmniejszej rurki), itp?
Będę wdzięczny za pomoc
Wrzuć chociaż wstępny projekt, jakiś zarys jakby to miało wyglądać. Pokaż rysunki na czym się opierasz. 4 cale to kawał grzmota o ogromnej wydajności, może warto pójść w ciut mniejszą średnicę ale ze sprawdzonymi wymiarami samych kołpaków. Poprawnie wykonany ma bardzo szeroki zakres mocy roboczej.
Zobacz jak wyglądają kołpaki herbaty666, sero, akspaw, masterpaw2, ziemniak pyrka.
Ilość nacięć na kołpaku odpowiada za rodzaj barbotażu, im cieńsze i jest ich więcej tym praca półki i barbotaż jest mocniejszy i bardzo chaotyczny. Jeżeli nacięcia są szersze i wyższe to praca półki jest bardziej kulturalna i spokojna.
Wysokość samego kołpaka odpowiada głównie za maksymalny poziom cieczy na półce bo później jest już przelew do syfonu, który jest wewnątrz. Im niższy zastosujesz tym lepiej, jeżeli będziesz chciał zwiększyć ilość cieczy na półce to możesz założyć dodatkową rurkę na przelew. Coś takiego stosuje się u stilldragona.
Ja robiłem z kapy 42 i mufy 28. Powroty z rurki 15 ale są za małe i na przedgonie zalewa mi półki więc muszę z mniejszą mocą pracować. Moje są nacinane kantówką. Jak nie potrzebujesz bić rekordów wydajności to każde będą. Ale potrzebujesz albo 1 duży albo 3 mniejsze. Każdy wybór będzie dobry...
Cześć,
Mam procapy w szkle 100mm, grzybek 64mm, przelew 22mm a dół 35mm. Spokojnie wytrzymuje 5-6kW grzania ale tak jak w przypadku kwika potrafią się zalać. Mam też półkę typu 3 dzwonki 28mm i przelew 22mm i tej nigdy nie udało mi się "zatopić", więc jeżeli chcesz mieć spokojną głowę to polecam takie rozwiązanie. Są też prostsze w budowie.
Zanim założyłem temat, przeszukałem forum na temat kolumn i kołpaków. Stąd moje pytanie o wymiary, ponieważ przy różnych projektach wymiary były inne. Kolega masterpaw2 wrzucił wymiary swoich kołpaków:
top - wymiary i średnice grzybka .jpg
bottom - wymiary odległości.jpg
i gdzieś na forum znalazłem jeszcze coś takiego:
schemat.jpg
Zacząłem kompletować materiały do budowy, m.in.: rurę KO 119mm, wzierniki, miedź na półki i kołpaki.
Kołpaki po 3 na półkę.
20220626_1637000.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
.Gacek pisze:Wrzuć chociaż wstępny projekt, jakiś zarys jakby to miało wyglądać.
Znalazłem chwilę czasu na wykonanie projektu kołpaków. Proszę o konstruktywną krytykę co zostało źle zaprojektowane.
Może ktoś ma namiary na sprawdzony zakład, w którym tną stal nierdzewną cnc 3D (wycinanie otworów w rurach)?
procap.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 11 lip 2022, 07:04 przez bieri13, łącznie zmieniany 1 raz.
Główna rura kolumny pójdzie do pocięcia w najbliższym czasie na laser cnc (cięcie odcinków 150mm + otwory pod wzierniki + dystanse wzierników).
Na jaką odległość od kolumny powinien zostać odsadzony wziernik? Myślę o 28mm w osi pionowej (oś Z). Sam wziernik ma wypust o długości 13mm.
Co jeszcze powinienem przewidzieć jako cięcie cnc (chodzi mi o trudne elementy, których nie będę w stanie lub będę się z nimi męczył w domowych warunkach)?
Ze powyższych prac nie wychodzi nawet stawka godzinowa a i tak będę musiał ją zapłacić więc wolałbym coś jeszcze dorzucić do pocięcia.
bieri13 pisze:
... Na jaką odległość od kolumny powinien zostać odsadzony wziernik? Myślę o 28mm w osi pionowej (oś Z). Sam wziernik ma wypust o długości 13mm...
Ja nie rozumiem dlaczego wziernik powinien być odsadzony od kolumny. Ale nie jestem inżynierem i nie muszę rozumieć. Wg mnie wzierniki są odsadzone tylko i wyłącznie dlatego aby "złapać" łuk na całym odcinku zaokrąglonej kolumny. Im mniejszy wziernik względem rury to odległość jest mniejsza i odwrotnie, im większy wziernik tym odległość do rantu rury musi być większa.
Wziernik musi zostać odsadzony od rury ponieważ fabrycznie ma zbyt niski rant (tulejkę) do wspawania (chyba 20mm). Więc nie ma nawet jak jej chwycić do głównej rury, musi zostać przedłużony.
Mały update w sprawie procapów
20220802_192837.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Projektuję deflegmator oraz chłodnicę i mam pytanie techniczne.
Inspiruję się Still Dragon - czy jeśli upchnę dodatkowo po jednej rurce więcej w powyższym sprzęcie to będzie na plus dla urobku czy raczej nic to nie zmieni?
W chłodnicy 2" o długości 500mm - czy koniecznie trzeba stosować separatory pomiędzy rurkami?
Jeśli masz na myśli shotguna, to...
Efektywność chłodzenia (a to się zmieni, gdy dodasz wewnątrz dodatkowe rurki) ma raczej żaden wpływ na jakość urobku - po prostu więcej, lub mniej wody będziesz musiał puścić , by skroplić opary.
Separatory - czy chodzi Ci o półki/grodzie zmieniające w shotgunie kierunek przepływu wody? Jest tak, to one mają znaczący wpływ na efektywność. Sam sobie wyobraź co się dzieje że strumieniem wewnątrz takiej chłodnicy, gdzie powstają martwe pola gdzie wymiana wody jest znikoma, albo żadna itp. W mojej opinii shotgun bez grodzi to czas i pieniądze wydane bardzo nieefektywnie. Działałem na shotgunach i to jest pieruńsko wydajna chłodnica, jeśli tylko jest poprawnie zrobiona. Na moje doświadczenia 50cm końcowej to prawie dwa razy za dużo. No ale głównie zależy to od sumarycznej powierzchni wymiany ciepła w shotgunie i grubości ścianek - ja swoje robiłem z rurek 0,5mm.
Domowe gorzelnictwo, jako najwyższa forma oporu przeciw fiskalnemu uciskowi władzy, staje się dziś patriotycznym obowiązkiem.
A więc tak, poniżej zdjęcie w przekroju deflegmator - ilość rurek 9 lub 10 (fi 16x1,5). Wysokość 150mm. Wielkość 4". Bez separatorów.
rys_1.JPG
Chłodnica w przekroju poniżej - ilość rurek 7 lub 8 (fi 10x1). Wysokość 500mm. Wielkość 2".
rys_2.JPG
Kòpôcz pisze:Separatory - czy chodzi Ci o półki/grodzie zmieniające w shotgunie kierunek przepływu wody?
Tak chodzi mi o grodzie takie jak na poniższym zdjęciu:
Chłodnica.jpg
Jeśli ich nie będzie to przepływ będzie swobodny bez zakłóceń czy zawirowań.
Wyobrażam sobie, że bez grodzi nie ma możliwości abym miał jakąś przestrzeń niechłodzoną - oczywiście mogę się mylić
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Zupełnie odwrotnie - bez grodzi masz olbrzymie straty na martwych obszarach chłodnicy. Przyjrzyj się dokładnie zdjęciu - te grodzie to nie są pełna koła, a przycięte jakby na kształt litery D. Przepływ wody jest swobodny, ale zmienność kierunków powoduje, że rurki są chłodzone na całej długości i całej powierzchni. Rurka o grubości ścianki 1,5mm komletnie bez sensu - za gruba, zbyt bezwładna.
Ostatnio zmieniony sobota, 24 wrz 2022, 21:04 przez Kòpôcz, łącznie zmieniany 3 razy.
Domowe gorzelnictwo, jako najwyższa forma oporu przeciw fiskalnemu uciskowi władzy, staje się dziś patriotycznym obowiązkiem.
Ok, dzięki za odpowiedź.
Nie sądziłem, że te grodzie mają aż tak duże znaczenie. Tym bardziej nie przypuszczałem, że w deflegmatorze w ogóle występują.
Na poniższych zdjęciach jasno widać jak to wygląda:
IMG_20120607_172453.jpg
Czy jest jakaś zasada, że grodzi ma być więcej lub mniej?
Rury kupiłem ze ściankami 1,5mm i 1mm (w przypadku tej o średnicy 10mm). Tą o średnicy 16mm mogę jeszcze "wymienić" na 1-no milimetrową. Cieńszych nie mogę znaleźć.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.