Prawne aspekty bimbrowania.

Tu możecie pisać posty, które mają wymiar bardziej filozoficzny niż teoretyczny na temat alkoholu wytwarzanego w domu...
Awatar użytkownika

Autor tematu
Alkohol
30
Posty: 34
Rejestracja: czwartek, 14 sie 2008, 17:48
Krótko o sobie: Jestem fajnym człowiekiem:)
Ulubiony Alkohol: wino
Status Alkoholowy: Specjalista ds. Wyrobu Alkoholu Domowego
Otrzymał podziękowanie: 1 raz

Post autor: Alkohol »

Może tak by poruszyć i tą kwestię na naszym forum? Bo różne ploty chodzą. Warto by sprawe zbadać :)
promocja

Adept999
30
Posty: 49
Rejestracja: środa, 3 wrz 2008, 21:32
Otrzymał podziękowanie: 4 razy
Re: PRAWO!

Post autor: Adept999 »

Ja znalazłem coś takiego :D :

"Co na to prawnicy? – Faktycznie, dziennik "Rzeczpospolita" narobił kilka lat temu zamieszania, publikując informację, że produkcja alkoholu etylowego na własny użytek jest legalna – mówi znany tarnowski adwokat. – Tę informację powiela się do dzisiaj w różnych poradnikach dotyczących domowego wyrobu wina i niektórzy traktują ją jako wykładnię prawa. Owa informacja gazecie mówiła, iż kara za nielegalne wytwarzanie alkoholu etylowego grozi tylko temu, kto prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą bez zezwolenia, i że w Polsce mamy kolejny lapsus prawny ustawodawcy: wytwarzanie alkoholu etylowego i wyrobów tytoniowych jest legalne na własny użytek. Jednak w uchwale z dnia 30 listopada 2004 Izba Karna Sądu Najwyższego orzekła co następuje: "Znamiona przestępstwa z art. 12a ust.1 ustawy z dnia 2 marca 2001 roku o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych wypełnia również wyrabianie alkoholu etylowego na własny użytek.", co praktycznie znaczy, że produkcja bimbru na własny użytek jest czynem prawnie zabronionym i zgodnie z ustawą można być za to skazanym na rok więzienia.
Adwokat dodaje jednak, że nie pamięta, aby w Polsce, po 1989 roku, skazano kogokolwiek za produkcję bimbru na własny użytek. – Owszem, była jakaś sprawa o handel większą ilością samogonu, ale wyroki były w zawieszeniu.
Przypomnieć warto, że do niedawna, na mocy ustawy z 1959 roku, pędzenie bimbru w Polsce było zagrożone karą pozbawienia wolności od 2 do 5 lat.
Jednak zanim zdecydujemy się na eksperymenty z pędzeniem, warto pamiętać, że bimber jest mocno zanieczyszczonym spirytusem o niskiej jakości, zawierającym od 60 do 96% alkoholu etylowego. Ze względu na brak możliwości dokładnej kontroli przebiegu procesu fermentacji w warunkach domowych i prymitywne zazwyczaj warunki oczyszczania bimber, nawet pozornie smaczny i bezwonny, zawiera zazwyczaj spory udział fuzli, czyli rozgałęzionych alkoholi alifatycznych, które posiadają własności rakotwórcze i są znacznie dłużej metabolizowane przez organizm niż alkohol etylowy. Bimber może też zawierać silnie trujący metanol."
Praktykuję sztukę bimbrownictwa ;)
Awatar użytkownika

Autor tematu
Alkohol
30
Posty: 34
Rejestracja: czwartek, 14 sie 2008, 17:48
Krótko o sobie: Jestem fajnym człowiekiem:)
Ulubiony Alkohol: wino
Status Alkoholowy: Specjalista ds. Wyrobu Alkoholu Domowego
Otrzymał podziękowanie: 1 raz
Re: PRAWO!

Post autor: Alkohol »

Czyli na chwilę obecną jest to zakazane i ch... Obudźmy sie to nie Holandia w tym kraju chyba jeszcze jest komuna :D

mima
700
Posty: 715
Rejestracja: wtorek, 23 wrz 2008, 23:21
Otrzymał podziękowanie: 23 razy
Kontakt:
Re: PRAWO!

Post autor: mima »

Bardzo ładnie to wyjaśniłeś Nic dodać nic ująć.
Widzicie teraz jaki ten bimber jest szkodliwy, zwłaszcza jak
się dostanie za niego wyrok, ( apropos max. do jednego roku pozbawienia naszej cennej wolności - to znaczy że pójście do więzienia jest niemożliwe, chyba że ktoś robi bimber na skalę przemysłową, a do tego wprowadza go w obieg :roll: )
Tylko dlaczego po nim nie boli główka ??? hmmm..i nie ma się kaca - w przeciwieństwie do wyrobów monopolowych ?hahahaha.
Pozdrawiam wszystkich Kapaczy.
Mirek.
Użytkownik zbanowany od 09.VII.2009r.
Awatar użytkownika

Juliusz
1050
Posty: 1066
Rejestracja: środa, 10 wrz 2008, 16:28
Krótko o sobie: Amator alkoholniarz, ciekawy.
Ulubiony Alkohol: Whiskey.
Status Alkoholowy: Drinker
Lokalizacja: Australia
Podziękował: 82 razy
Otrzymał podziękowanie: 128 razy
Re: PRAWO!

Post autor: Juliusz »

Znów pojawia się tu jakieś 'amatorskie' straszenie metanolem. Szkoda.

Gdyby tak 'Adept999' zechciał dla przyzwoitości zacytować jakieś statystyki (ilość metanolu powstającego w zacierze z curku) lub choćby umieścić tu listę dodatków chemicznych (około 900), które spożywamy w zasadzie codziennie w chlebie, mące, MLEKU, soft Drinkach!!!, papierosach, czy choćby w mleku dla dzieci w Chinach, to, może mógłby trącić jakimś autorytetem...

'Mima' zauważył ciekiawie, że 'mniej boli głowa'... Weźcie Johny Walker'a i prawdziwie poszukajcie jak jest produkowany (to sekret zawodowy). Są tam sztuczne kolory, sztuczne smaki, sztuczne zapachy i pewnie już mi brak wyobraźni.

Jakość bimbru jest dla nas bardzo ważna. Jeśli chce ktoś spróbować metanolu i guzlami i innym syfem itp. to niech bardzo uważnie zbierze pierwsze krople z destylacji (50ml z 20L zacieru) i wypije czyli wychleje to co my wylewamy. Będzie wiedział co należy wylać.

Destylacja jest nielegalna i trzeba o tym pamiętać aby oszczedzić kawałek grosza. Z drugiej strony sprzedawania tego co się wydestulyje nie uważam za akt zbyt etyczny - w sumie robimy alkohol, który różnie działa na różnych osobników. Odpowiedzialność za pijących szaleńców pozostawmy
w rękach rządu i Państwa.
J
Moją pasją są suwaki logarytmiczne jednostronne

Adept999
30
Posty: 49
Rejestracja: środa, 3 wrz 2008, 21:32
Otrzymał podziękowanie: 4 razy
Re: PRAWO!

Post autor: Adept999 »

Widze że musze tutaj sprostować pare rzeczy.
Zacytowałem artykuł który znalazłem w sieci ale to jeszcze nie znaczy że się z nim zgadzam. Chodzi tutaj to "amatorskie straszenie metanolem". Chciałem pokazać jak właśnie ludzie którzy w tym "nie siedzą" (no i napewno nie pili) oczerniają ten domowej roboty trunek i straszą ślepotą. Dlatego właśnie zaznaczyłem i przeniosłem na to forum o te kilka wersów za dużo na ten temat. Zgadzam się z Tobą Juliusz że chemia w jedzeniu to już standard :( konserwanty i reszta tego syfu. Wszędzie czegoś dodają a jak się zrobi samemu to ma się pewność że jest zdrowsze niż to w sklepie. Chodzi o ten zacny trunek którego nazwa brzmi bimber :mrgreen:
Praktykuję sztukę bimbrownictwa ;)
Awatar użytkownika

Qba
700
Posty: 706
Rejestracja: wtorek, 26 sie 2008, 19:17
Krótko o sobie: Mówię mało, myślę dużo, czasem coś odpędzę, czasem coś wypiję.
Ulubiony Alkohol: Wino z własnnej winnicy. Bimber tatusia.
Status Alkoholowy: Winiarz
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 138 razy
Otrzymał podziękowanie: 177 razy
Kontakt:
Re: PRAWO!

Post autor: Qba »

Dobra Panowie lekko zeszliśmy z tematu, ale spoko już wracamy na właściwe tory. Oto co wyszukałem na stronie bimber-wiki.ovh.org:

Ustawa o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych

z dnia 18 października 2006
Dz.U. z 2006r. Nr 208, poz. 1539

stan prawny:
ustwa weszła w życie 22 grudnia 2006 roku

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1

1. Ustawa określa:

1) zasady wykonywania działalności gospodarczej w za kresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych oraz obrotu tymi napojami;

2) warunki ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1576/89 z dnia 29 maja 1989 r. ustana­wia jącym ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji napojów spirytusowych (Dz.Urz. WE L 160 z 12.06.1989, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 9, str. 59, z późn. zm.), zwanym dalej „rozpo rządzeniem nr 1576/89”;

3) wymagania dotyczące napojów spirytusowych w zakresie nieuregulowanym w:

a) rozporządzeniu nr 1576/89,

b) rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1014/90 z dnia 24 kwietnia 1990 r. ustanawiającym szczegółowe prze pisy wykonawcze dla definicji, opisu i pre zen tacji na pojów spirytusowych (Dz.Urz. WE L 105 z 25.04.1990, str. 9, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 10, str. 64, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1014/90”.

2. Przepisów ustawy nie stosuje się do napojów spirytusowych wytworzonych domowym sposobem, na własny użytek i nieprzeznaczonych do obrotu.
Art.1 ust.2 zezwala na produkcję napojów spirytusowych wytworzonych domowym sposobem. Należy zwrócić przy tym uwagę na fakt, iż wprowadzenie takiego napoju do obrotu narusza nie tylko powyższy przepis, ale również uruchamia szereg mechanizmów prawnych z zakresu prawa podatkowego.
3. Napoje spirytusowe, o których mowa w ust. 2, nie mogą być wytwarzane bezpośrednio w wyniku destylacji po fermentacji alkoholowej.
Art.1 ust.3 ogranicza pozwolenie z wcześniejszego ustępu, co nie oznacza, iż nie można destylować alkoholu pochodzącego z legalnych źródeł (np. wódki, nalewki, miody itp.).
bezpośrednio
1. «bez pośrednictwa»
2. «o stosunkach przestrzennych: bardzo blisko»
3. «w chwili następującej po czymś lub poprzedzającej coś, krótko przed kimś lub po kimś»

źródło: Słownik języka polskiego PWN wydanie internetowe
Art. 2

Do postępowania w sprawie oceny wniosków o wpis ozna czenia geograficznego napoju spirytusowego na krajową listę chronionych oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych w zakresie nieuregulowanym ustawą stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Rozdział 2

Zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych i obrotu tymi napojami

Art. 3

1. Działalność gospodarcza w zakresie wyrobu lub rozlewu na po jów spirytusowych jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z poźn. zm.) i wymaga uzyskania wpisu do rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych, zwanego dalej „rejestrem”.

2. Działalność gospodarcza w zakresie wyrobu napojów spirytu sowych obejmuje również rozlew wyrobionych napojów spirytusowych

Art. 4

1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w za kresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych jest obowiązany:

1) wdrożyć system wewnętrznej kontroli wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych obejmujący w szczególności okre ślenie:

a) częstotliwości i sposobu pobierania próbek do badań jakościowych,

b) metody badań jakościowych,

c) sposobu postępowania z napojami spirytusowymi nie odpowiadającymi wymaganiom jakościowym;

2) dysponować planem zakładu obejmującym w szcze gól ności pomieszczenia produkcyjne, magazynowe, socjalne i sanitarne, z zaznaczeniem:

a) linii technologicznych,

b) dróg przemieszczania surowców i produktów goto wych,

c) stanowisk pracy;

3) wyznaczyć osobę odpowiedzialną za kontrolę jakości napojów spirytusowych.

2. Obiekty budowlane i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych powinny spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach, w szczególności o ochronie przeciwpożarowej i sanitarnych oraz wynikające z przepisów dotyczących ochrony środowiska.

3. Działalność gospodarczą w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych może wykonywać przedsiębiorca:

1) posiadający tytuł prawny do obiektów budowlanych, w których ma być wykonywana taka działalność;

2) niekarany za przestępstwa przeciwko mieniu, wiarygod ności dokumentów, obrotowi pieniędzmi i papierami war tościowymi, przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą prawną – którego członek zarządu nie był karany za te przestępstwa.

Art. 5

Organem prowadzącym rejestr jest minister właściwy do spraw rynków rolnych, zwany dalej „ministrem”.

Art. 6

1. Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.

2. Wniosek o wpis do rejestru zawiera następujące dane:

1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i adres;

2) numer w rejestrze przedsiębiorców albo Ewidencji Dzia łalności Gospodarczej;

3) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli przed się biorca taki numer posiada;

4) określenie rodzaju i zakresu działalności gospodarczej, która będzie wykonywana;

5) wskazanie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej;

6) oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku:

a) przedsiębiorca posiada aktualne zaświadczenia:

- o braku zaległości z tytułu cła i podatków sta nowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,

- o niekaralności za przestępstwa, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2,

- komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz państwowego powiatowego inspek tora sanitarnego stwierdzające, że obiekty bu dowlane i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej objętej wnioskiem spełniają wymagania określone w prze pisach o ochronie przeciwpożarowej i sanitarnych,

b) przedsiębiorca posiada dokumenty wydane przez właściwe organy ochrony środowiska potwierdzające spełnienie wymagań wynikających z przepisów doty czących ochrony środowiska,

c) wobec przedsiębiorcy nie jest prowadzone postępo wanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możli wością zawarcia układu.

3. Wniosek o zmianę wpisu w rejestrze zawiera firmę przed siębiorcy, jego siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i adres oraz wskazanie zakresu, w jakim dane zawarte w rejestrze powinny ulec zmianie, przy czym, jeżeli zmiana dotyczy określenia rodzaju i zakresu działalności gospodarczej objętej wpisem lub określenia miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej, wniosek ten powinien zawierać również oświad­czenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

4. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca składa oświadczenie następującej treści:

„Oświadczam, że:

1) dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą;

2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych, określone w ustawie z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i och ronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych.”

Art. 7

1. Do rejestru wpisuje się dane, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1-5, oraz datę dokonania wpisu.

2. Rejestr jest prowadzony w formie papierowej. Rejestr może być również prowadzony w systemie informatycznym.

3. Rejestr jest jawny.

4. Minister wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru lub zaświadczenie o zmianie wpisu w rejestrze.

Art. 8

1. Minister wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przed siębiorcę działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych w przypadkach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej oraz w przypadku cofnięcia przez właściwego dla podatnika naczelnika urzędu celnego zezwolenia na prowadzenie składu po datkowego.

2. W przypadku gdy decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się ostateczna, minister z urzędu wykreśla wpis przedsiębiorcy w rejestrze.

Art. 9

Przedsiębiorca w przypadku zakończenia albo zawieszenia dzia łalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytu sowych jest obowiązany zawiadomić o tym ministra w terminie 14 dni od dnia zakończenia albo zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Art. 10

W sprawach nieuregulowanych w ustawie dotyczących podejmowania, wykonywania i za koń czenia działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Art. 11

Do obrotu mogą być wprowadzane napoje spirytusowe:

1) spełniające wymagania w zakresie definicji, opisu i pre zentacji oraz sposobu produkcji napojów spirytusowych określone w rozporządzeniu nr 1576/89 oraz rozpo rzą dzeniu nr 1014/90;

2) wyprodukowane i dopuszczone do obrotu na terytorium państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które nie są państwami członkowskimi Unii Europejskiej, w zakresie, w jakim korzystają ze swobody przepływu towarów na podstawie umów zawartych ze Wspólnotą Europejską;

3) wyprodukowane i dopuszczone do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, których nazwy chronione jako oznaczenia geograficzne lub tradycyjnie używane w tym państwie członkowskim są identyczne lub podobne do nazw wpisanych na krajową listę chronionych oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych.

Art. 12

1. Napoje spirytusowe w zakresie spełniania wymagań okre ślonych w rozporządzeniu nr 1576/89 oraz w rozporządzeniu nr 1014/90, podlegają urzędowej kontroli przeprowadzanej przez organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577 oraz z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 171, poz. 1225).

2. Minister określi, w drodze rozporządzenia, metody analiz alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego oraz metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pod względem jakości handlowej, biorąc pod uwagę właściwą jakość napojów spirytusowych.

Rozdział 3

Krajowa lista chronionych oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych

Art. 13

1. Oznaczeniem geograficznym napoju spirytusowego jest nazwa odnosząca się do nazwy miejsca, miejscowości, regionu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub, w wyjątkowych przypadkach, do całego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która identyfikuje napój spirytusowy jako pochodzący z tego miejsca, miejscowości, regionu lub terytorium.

2. Oznaczenie geograficzne napoju spirytusowego wpisuje się na krajową listę chronionych oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, zwaną dalej „listą”, jeżeli:

1) napój spirytusowy swoje właściwości i cechy cha rakterystyczne, związane z oddziaływaniem czynników naturalnych lub ludzkich, zawdzięcza pochodzeniu z miejsca, miejscowości, regionu lub terytorium, do którego nawiązuje jego nazwa;

2) wszystkie etapy produkcji, w trakcie których napój spirytusowy uzyskuje swoje cechy charakterystyczne i ostateczne właściwości, odbywają się w miejscu, miej sco wości, regionie lub na terytorium, do którego na­wiązuje jego nazwa.

3. Za oznaczenie geograficzne napoju spirytusowego uznaje się również nazwę o charakterze geograficznym nieodpowiadającą dosłownie miejscu, miejscowości, regionowi lub terytorium, z którego pochodzi napój spirytusowy lub inne określenie używane tradycyjnie, jeżeli jest ono stosowane do napojów spirytusowych pochodzących z danego miejsca, miejscowości, regionu lub terytorium.

Art. 14

1. Wpis na listę oznaczenia geograficznego napoju spiry tu so wego, którego używanie naruszałoby prawa ze znaku towarowego może nastąpić, jeżeli uprawniony do znaku towarowego zrzeknie się swojego prawa.

2. Zrzeczenie się prawa ochronnego na znak towarowy nie jest wymagane, jeżeli zgłoszenie oznaczenia geograficznego napoju spiry tusowego na listę zostało dokonane w uzgodnieniu z uprawnionym do znaku towarowego i obejmuje go jako osobę, która tej nazwy może używać, a utrzymanie w mocy tego prawa nie ograniczy nadmiernie możliwości uży wania oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego przez innych uprawnionych.

3. Przy ocenie, czy ochrona znaku towarowego nie ograniczy nadmiernie możliwości używania oznaczenia geograficznego napoju spiry tusowego przez innych uprawnionych, bierze się w szczególności pod uwagę możliwości używania tego oznaczenia w innych formach niż to przedstawia znak towarowy.

Art. 15

Z wnioskiem o wpis oznaczenia geograficznego napoju spiry tusowego na listę, zwanym dalej „wnioskiem o wpis”, może wystąpić osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobo wości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napojów spirytusowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub organizacja zrzeszająca podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napojów spirytusowych, zwana dalej „wnioskodawcą”.

Art. 16

1. Wniosek o wpis może dotyczyć tylko jednego oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego. Wniosek o wpis sporządza się w języku polskim pismem drukowanym w czarnym kolorze.

2. Wniosek o wpis składa się na piśmie w formie papierowej w dwóch egzemplarzach oraz na elektronicznym nośniku informacji.

Art. 17

1. Wniosek o wpis zawiera:

1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania oraz adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

2) wskazanie:

a) osoby działającej w imieniu wnioskodawcy,

b) adresu do korespondencji osoby działającej w imieniu wnioskodawcy;

3) opis napoju spirytusowego zawierający:

a) nazwę napoju spirytusowego,

b) ośmiocyfrowy kod Scalonej Nomenklatury (CN),

c) informacje dotyczące właściwości i cech charakte rystycznych napoju spirytusowego, w szczególności informacje dotyczące:

- smaku,

- zapachu,

- barwy,

- parametrów fizykochemicznych,

- zawartości alkoholu,

d) dokładne określenie granic obszaru, do którego od nosi się oznaczenie geograficzne napoju spirytu so wego,

e) określenie szczególnych właściwości lub cech cha rakterystycznych napoju spirytusowego, do którego odnosi się oznaczenie geograficzne napoju spiry tu sowego,

f) metodę produkcji napoju spirytusowego,

g) streszczenie informacji zawartych w lit. a-f, obejmu jące nie więcej niż 5 stron,

h) wykaz dokumentów dołączonych do wniosku o wpis.

2. Opis, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest jawny.

Art. 18

Jeżeli dokumenty dołączone do wniosku o wpis zostały spo rządzone w języku obcym, do wniosku o wpis dołącza się także ich tłumaczenie na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego.

Art. 19

1. Jeżeli do wniosku o wpis dołączone są mapy, to powinny:

1) być sporządzone w formacie A4 (210 x 297 mm);

2) być przedstawione w formie umożliwiającej bezpo średnią reprodukcję;

3) zawierać oznaczenie skali, w jakiej zostały spo rzą dzone.

2. Mapy nie powinny zawierać oznaczeń odnoszących się do pionowego ukształtowania terenu, chyba że jest to konieczne do wskazania jego granic.

Art. 20

Wnioski o wpis składa się do ministra.

Art. 21

1. Minister sprawdza wniosek o wpis pod względem spełnienia wymogów formalnych w terminie 30 dni od dnia wpłynięcia tego wniosku.

2. W przypadku stwierdzenia, że wniosek o wpis nie spełnia wymogów formalnych, minister wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 30 dni.

3. Przepis ust. 1 stosuje się do wniosku o wpis po usunięciu braków.

4. W przypadku nieusunięcia braków w wyznaczonym terminie minister pozostawia wniosek bez rozpoznania.

Art. 22

Minister może wezwać wnioskodawcę do wprowadzenia po prawek do wniosku o wpis w celu usunięcia oczywistych omyłek i błędów językowych w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Poprawki te nie mogą mieć wpływu na merytoryczną zawartość wniosku.

Art. 23

1. Minister prowadzi ewidencję wniosków o wpis, zwaną dalej „ewidencją”.

2. Do ewidencji wpisuje się:

1) datę i godzinę wpłynięcia wniosku o wpis do ministra;

2) zgłoszone oznaczenie geograficzne napoju spirytu so wego;

3) imię i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy.

3. Ewidencja jest jawna.

Art. 24

O kolejności rozpatrywania wniosków o wpis decydują data i godzina wpłynięcia wniosku o wpis.

Art. 25

1. Minister, w terminie 30 dni od dnia wpisania do ewidencji danych, o których mowa w art. 23 ust. 2:

1) powiadamia o tym wnioskodawcę;

2) ogłasza w dzienniku urzędowym ministra oraz na stro nach internetowych urzędu obsługującego ministra infor mację o wpłynięciu wniosku o wpis, podając:

a) datę wpłynięcia wniosku,

b) streszczenie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 3 lit. g;

3) zwraca się z wnioskiem do organizacji reprezentujących podmioty prowadzące działalność gospodarczą w za­kresie wyrobu napojów spirytusowych o wyrażenie opinii o spełnianiu wymagań określonych w art. 13 i 14.

2. Opinie, o których mowa w ust. 1 pkt 3, organizacje repre zentujące podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napojów spirytusowych przekazują w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku ministra o wyrażenie opinii.

Art. 26

1. Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napojów spirytusowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub organizacja reprezentująca podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napojów spirytusowych lub wyrobu alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego, której interesu gospodarczego lub prawnego dotyczy postępowanie w sprawie wpisu oznaczenia geograficznego napoju spiry tusowego na listę, może złożyć do ministra zastrzeżenie do wniosku o wpis w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym ministra informacji o wpłynięciu tego wniosku.

2. Zastrzeżenie zawiera:

1) imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnoszącego zastrzeżenie;

2) wskazanie uzasadnionego interesu gospodarczego lub prawnego wnoszącego zastrzeżenie.

3. Datę i godzinę wpłynięcia zastrzeżenia do ministra wpisuje się do ewidencji.

4. Do zastrzeżenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 16, art. 18, art. 19, art. 21, art. 22 i art. 24.

Art. 27

Minister, w przypadku niewniesienia zastrzeżenia albo wnie sienia nieuzasadnionego zastrzeżenia do wniosku o wpis, biorąc pod uwagę wymagania określone w art. 13, art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 3 oraz opinie, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3:

1) wydaje decyzję o wpisie oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego na listę po stwierdzeniu spełnienia wymagań określonych w art. 13, art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 3 albo

2) wydaje decyzję o odmowie wpisu oznaczenia geogra ficz nego napoju spirytusowego na listę.

Art. 28

Minister, w przypadku wniesienia uzasadnionego zastrzeżenia do wniosku o wpis, biorąc pod uwagę wymagania określone w art. 13, art. 14, art. 17 ust. 1 pkt 3 i art. 26 ust. 2 pkt 2 oraz opinie, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3, wzywa wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie wniosku o wpis uzgodnionego z wnoszącym zastrzeżenie.

Art. 29

W przypadku:

1) złożenia wniosku o wpis, o którym mowa w art. 28, minister biorąc pod uwagę wymagania określone w art. 13, art. 14, art. 17 ust. 1 pkt 3 i art. 26 ust. 2 pkt 2 oraz opinie, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3:

a) wydaje decyzję o wpisie oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego na listę po stwierdzeniu speł nienia wymagań określonych w art. 13, art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 3 albo

b) wydaje decyzję o odmowie wpisu oznaczenia geogra ficznego napoju spirytusowego na listę;

2) niezłożenia wniosku o wpis, o którym mowa w art. 28, minister, biorąc pod uwagę wymagania określone w art. 13, art. 14, art. 17 ust. 1 pkt 3 i art. 26 ust. 2 pkt 2 oraz opinie, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3:

a) wydaje decyzję o wpisie oznaczenia geograficznego na poju spirytusowego na listę po stwierdzeniu spełnienia wymagań określonych w art. 13, art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 3 albo

b) wydaje decyzję o odmowie wpisu oznaczenia ge ogra ficznego napoju spirytusowego na listę.

Art. 30

1. Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą w zakres ie wyrobu napojów spirytusowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadająca uzasadniony interes gospodarczy lub prawny, lub organizacja zrzeszająca podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napoju spirytusowego, którego oznaczenie zostało wpisane na listę, może złożyć wniosek o zmianę opisu napoju spirytusowego, w szczególności w celu uwzględnienia rozwoju nauki i techniki w zakresie produkcji napojów spirytusowych lub ponownego określenia granic obszaru, do którego nawiązuje oznaczenie geograficzne napoju spirytusowego.

2. Do wniosku o zmianę opisu napoju spirytusowego, który dotyczy nazwy wpisanej na listę stosuje się odpowiednio przepisy art. 13-29.

Art. 31

1. Listę prowadzi minister.

2. Lista jest jawna.

Art. 32

Minister określi, w drodze rozporządzenia:

1) wzór wniosku o wpis,

2) wzór wniosku o zmianę opisu napoju spirytusowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1

– mając na względzie wymagania w zakresie ochrony napojów spirytusowych z oznaczeniami geograficznymi odnoszącymi się do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 33

Oznaczenie geograficzne napoju spirytusowego wpisane na listę podlega ochronie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od dnia wpisu na listę.

Art. 34

1. Opłatę pobiera się za dokonanie oceny:

1) wniosku o wpis, z wyłączeniem wniosków, o których mowa w art. 28;

2) zastrzeżenia do wniosku o wpis;

3) wniosku o zmianę opisu napoju spirytusowego, o któ rym mowa w art. 30 ust. 1.

2. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.

3. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy urzędu obsłu gu jącego ministra.

4. Dowód wniesienia opłaty dołącza się do wniosku o wpis, zastrzeżenia do wniosku o wpis oraz wniosku o zmianę opisu napoju spirytusowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1.

Art. 35

Minister w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, stawki opłat za czynności, o których mowa w art. 34 ust. 1, mając na względzie nakład kosztów związanych z podejmowaniem czynności przy rozpatrywaniu wniosków o wpis, zastrzeżeń do wniosków o wpis oraz wniosków o zmianę opisu napoju spirytusowego wpisanego na listę.

Art. 36

1. Minister, na wniosek podmiotu, który w związku z pro wadzeniem działalności gospodarczej w zakresie wyrobu napojów spiry tusowych stosuje oznaczenie geograficzne napoju spirytusowego wpisane na listę, zgłasza do Komisji Europejskiej to oznaczenie celem objęcia go ochroną zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1576/89.

2. Minister, przed zgłoszeniem, o którym mowa w ust. 1, zwraca się do organizacji reprezentujących interesy podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napojów spirytusowych o wy rażenie, w terminie 60 dni, opinii w zakresie zasadności wniosku, o którym mowa w ust. 1.

Art. 37

1. Napoje spirytusowe z oznaczeniami geograficznymi odno szą cymi się do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyrabia się zgodnie ze sposobem produkcji, warunkami technologicznymi lub parametrami jako ściowymi, określonymi dla nich w ustawie, przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 2 oraz w rozporządzeniu nr 1576/89 i rozporządzeniu nr 1014/90.

2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, dotyczą w szczególności właściwych dla po szczególnych napojów spirytusowych surowców używanych do produkcji napojów spirytusowych, zawartości alkoholu, cukru, środków aromatycznych lub barwników oraz warunków dojrzewania lub leżakowania, a także obszaru, na którym są one wyrabiane.

Art. 38

1. Polska Wódka/Polish Vodka to wódka otrzymana z zacieru zbóż lub ziemniaków uprawianych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poddanego procesowi fermentacji, destylacji i rektyfikacji do mocy co najmniej 96,0% objętości, a następnie rozcieńczonego wodą, wyprodukowana i butelkowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która:

1) nie zawiera środków aromatycznych, ani barwników, a maksymalny poziom cukru nie może przekraczać 1 grama na litr czystego alkoholu i maksymalny poziom alkoholu metylowego nie może przekraczać 20 gramów na hektolitr czystego alkoholu albo

2) zawiera naturalne środki aromatyczne, lub w szcze gólnych przypadkach barwniki, a maksymalny poziom cukru nie może przekraczać 100 gramów na litr czyste go alkoholu i maksymalny poziom alkoholu metylowego nie może przekraczać 200 gramów na hektolitr czystego alkoholu; wódka ta może być doj rze wana lub leżako wana w celu nadania jej szczególnych właściwości organoleptycznych.

2. Minister określi, w drodze rozporządzenia, wymagania dla napojów spirytusowych z ozna czeniami geograficznymi odnoszącymi się do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innymi niż „Polska Wódka/Polish Vodka”, które zostały objęte ochroną na podstawie rozporządzenia nr 1576/89, mając na względzie zapewnienie odpowiedniego sposobu produkcji, odpowiednich parametrów jakościowych oraz warunków technologicznych dla poszczególnych napojów spirytusowych, a także obszar, na którym mogą być wyrabiane te napoje.

Art. 39

Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą w zakresie wyrobu napojów spirytusowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie wyrobu napojów spirytusowych stosuje oznaczenie geograficzne napoju spirytusowego wpisane na listę, jest obowiązana wdrożyć system wewnętrznej kontroli, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, zapewniający spełnianie warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 3 lit. c-f, w terminie 60 dni od dnia wpisu oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego na listę.

Art. 40

Oznaczenia geograficzne wpisane na listę oraz chronione na pod stawie rozporządzenia nr 1576/89 nie mogą być używane w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli napoje spirytusowe, których one dotyczą, nie spełniają warunków będących podstawą ochrony:

1) również w przypadku, gdy takie użycie nie ma na celu wskazywania pochodzenia geograficznego napojów spi­ry tusowych oraz gdy rzeczywiste miejsce wytworzenia napojów spirytusowych jest wskazane;

2) również przy użyciu wyrażeń „w stylu”, „rodzaju”, „przy użyciu metody”, „tak jak produkowane w”, „imitacja”, „odmia na” lub „podobne”;

3) w oryginalnym brzmieniu albo w tłumaczeniu;

4) z innym mylącym lub fałszywym odniesieniem do miejsca pochodzenia, właściwości lub podstawowych cech napoju spirytusowego na opakowaniu wewnętrznym lub zew nętrznym, w materiale reklamowym lub dokumentach od noszących się do danego napoju;

5) w zakresie innych praktyk mogących wprowadzić w błąd co do prawdziwego pochodzenia napoju spirytusowego.

Rozdział 4

Przepisy karne

Art. 41

1. Kto, nie będąc uprawnionym do używania oznaczenia geograficznego wpisanego na listę, wprowadza do obrotu napoje spirytusowe oznaczone takim oznaczeniem, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

2. Tej samej karze podlega kto używa w obrocie oznaczenia geograficznego wpisanego na listę z naruszeniem warunków zawartych w opisie napoju spirytusowego, którego oznaczenie zostało wpisane na listę.

3. Tej samej karze podlega kto czyni przygotowania do przestępstwa określonego w ust. 1 lub 2.

4. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w ust. 1 lub 2 stałe źródło dochodu albo jeżeli dopuścił się przestępstwa określonego w ust. 1-3 w stosunku do napojów spirytusowych o znacznej wartości, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Art. 42

1. Kto wyrabia napoje spirytusowe niezgodnie ze sposobem produkcji, warunkami technologicznymi, lub parametrami jakościowymi, określonymi dla nich w ustawie, przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 2, lub art. 1-4 rozporządzenia nr 1576/89, lub art. 1-7 rozporządzenia nr 1014/90 lub wprowadza tak wytworzone napoje do obrotu, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

2. Tej samej karze podlega kto czyni przygotowania do przestępstwa określonego w ust. 1.

3. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w ust. 1 stałe źródło dochodu albo jeżeli dopuścił się przestępstwa określonego w ust. 1 w stosunku do napojów spirytusowych o znacznej wartości, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Art. 43

1. Kto oznacza napoje spirytusowe niezgodnie z wymaganiami w zakresie ich definicji lub opisu, lub prezentacji, określonymi w art. 5-9 rozpo rządzenia nr 1576/89 lub wprowadza tak oznaczone napoje do obrotu, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

2. Tej samej karze podlega kto czyni przygotowania do prze stępstwa określonego w ust. 1.

3. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w ust. 1 stałe źródło dochodu albo jeżeli dopuścił się przestępstwa określonego w ust. 1 w stosunku do napojów spirytusowych o znacznej wartości, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Art. 44

1. Kto bez wymaganego wpisu do rejestru wyrabia lub rozlewa napoje spirytusowe, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

2. Kto dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w stosunku do napojów spirytusowych o znacznej wartości, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Art. 45

W przypadkach określonych w art. 41-44 sąd może orzec przepadek rzeczy stanowiącej przedmiot przestępstwa albo służących lub przeznaczonych do jego popełnienia, choćby nie były własnością sprawcy.

Rozdział 5

Przepisy zmieniające, przejściowe i końcowe

Art. 46

W ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

[W tej części przepisu zawarte są zmiany innych aktów prawnych. Treść zmian została uwzględniona w tekście tychże przepisów.]

Art. 47

Rejestr działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych prowadzony na podstawie ustawy, o której mowa w art. 49, staje się rejestrem w rozumieniu niniejszej ustawy.
Art. 48

1. Przedsiębiorca wpisany do rejestru na podstawie ustawy, o której mowa w art. 49, przedkłada ministrowi:

1) oświadczenie, o którym mowa w art. 6 ust. 2 pkt 6 lit. a tiret drugie oraz lit. c,

2) informację o zakresie działalności gospodarczej – w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

2. W przypadku nieprzedłożenia przez przedsiębiorcę oświad czenia i informacji w terminie określonym w ust. 1 minister wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych.

3. W przypadku gdy decyzja, o której mowa w ust. 2, stała się ostateczna, minister z urzędu wykreśla wpis przedsiębiorcy w rejestrze.
Art. 49

Traci moc ustawa z dnia 13 września 2002 r. o napojach spirytusowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1362, z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 171, poz. 1225).

Art. 50

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

----------------------------------------------------------------------------

Więcej możecie poczytać na

http://bimber-wiki.ovh.org/doku.php?id=artykuly
lub tu
http://bimber-wiki.ovh.org/doku.php?id=prawo:ustawy
Alkohole-domowe.com - Przepisy, wiedza, forum
Alkohole-domowe.pl - Zakupy, asortyment, zaopatrzenie
Awatar użytkownika

Juliusz
1050
Posty: 1066
Rejestracja: środa, 10 wrz 2008, 16:28
Krótko o sobie: Amator alkoholniarz, ciekawy.
Ulubiony Alkohol: Whiskey.
Status Alkoholowy: Drinker
Lokalizacja: Australia
Podziękował: 82 razy
Otrzymał podziękowanie: 128 razy
Re: PRAWO!

Post autor: Juliusz »

Po sprostowaniu rozumiem wypowiedź 'adept999'. Przepraszam za zbyt szybką reakcję.

Dobrze że 'adept999' zacytował oficjalną opinię na temat metanolu w destylacji prywatnej. Są właśnie takie oficjalne tendencje aby wprowadzać zamieszanie i niezrozumienie w proceder bimbrowania.

Metanol powstaje w czasie fermentowania zacieru zrobionego z owoców (szczególnie winogron, porzeczek, śliwek itp). Powstaje on gdy drożdże przerabiają część pektyn, które są w skórkach i w łodygach. Ilość powstałego metanolu w fermentacji zacieru cukrowego waha się w granicach:

* Spirytus destylowany w domu - nieoczyszczany: metanol 0.0067%, etanol 99.632%, fuzle 0.361%
* Wódka przemysłowa: metanol 0.013%, etanol 99.507%, fuzle 0.48%
* Marnej jakości destylarka w domu : metanol 0.0186%, etanol 98.453%, fuzle 1.528%


źródło: http://homedistiller.org/methanol.htm

Powyższe procenty to nie moc produktów tylko ilość procentowa w destylacie.

Należy pamiętać, że ilość metanolu w zacierach z owoców jest wyższa ale ciągle nie taka aby otruła. Należy też uważać na jakość destylatu ze względu na fuzle, które nie są zdrowe.
Jakoś tak wygląda, że wódka kupiona w sklepie może mieć więcej metanolu (którego zawartość jest zgodna z przepisami) niż nasze dobre wyroby.

J
Moją pasją są suwaki logarytmiczne jednostronne
Awatar użytkownika

amator
50
Posty: 53
Rejestracja: wtorek, 26 sie 2008, 19:32
Krótko o sobie: Produkuję amatorsko dobry destylat.
Ulubiony Alkohol: bimberek
Status Alkoholowy: Amator Domowych Trunków
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowanie: 1 raz
Re: PRAWO!

Post autor: amator »

Wiki, Aspekty Prawne:


W Polsce, zgodnie z ustawą o wyrobie alkoholu etylowego produkcja napojów alkoholowych na sprzedaż jest objęta podatkiem akcyzowym i dozwolona jedynie po uzyskaniu zezwolenia wydawanego przez Ministerstwo Gospodarki.

Kwestia legalności produkcji bimbru na własny użytek była dość długo kwestią prawnie dyskusyjną. M.in. 15 maja 2004 w gazecie Rzeczpospolita ukazał się artykuł W. Wróbla "Legalny bimber", w którym autor sugerował, że w świetle aktualnie obowiązującej ustawy o wyrobie alkoholu etylowego tego rodzaju działalność jest legalna[2]. Jednak w uchwale z dnia 30 listopada 2004 Izba Karna Sądu Najwyższego orzekła co następuje:

"Znamiona przestępstwa z art. 12a ust.1 ustawy z dnia 2 marca 2001 roku o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych wypełnia również wyrabianie alkoholu etylowego na własny użytek."[3]

- co praktycznie znaczy, że produkcja bimbru na własny użytek była czynem prawnie zabronionym i zgodnie z w.w. uchwałą można było być za to skazanym na 1 rok więzienia.

22 grudnia 2006 weszła w życie ustawa z dnia 18 października 2006 o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych[4], która wprowadza przepisy zgodne z obowiązującymi w Unii Europejskiej i znosi ustawę z 2 marca 2001 o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych[5]. W nowej ustawie znalazł się jednak artykuł 1 ust. 2 mówiący, że nie stosuje się jej wobec napojów wytworzonych domowym sposobem i nieprzeznaczonych do obrotu, a w ust. 3 - że napoje, o których mowa w ust. 2 nie mogą być wytwarzane bezpośrednio w wyniku destylacji po fermentacji alkoholowej. Artykuł 44 tej samej ustawy mówi natomiast, iż wyrabianie napojów spirytusowych bez odpowiedniego wpisu do rejestru jest zakazane i podlega karze (tak jak do tej pory - do 1 roku pozbawienia wolności), a wyrabianie ich w znacznych ilościach - karze odpowiednio surowszej (do 2 lat), przy czym sprzęt służący do wyrobu tych napojów podlegać może z wyroku sądu konfiskacie niezależnie od tego, czyją jest własnością. Art. 44 dotyczy jedynie działalności gospodarczej (zgodnie z art.3 ust.1).
Awatar użytkownika

szczub
150
Posty: 173
Rejestracja: środa, 24 wrz 2008, 23:48
Ulubiony Alkohol: piwo
Status Alkoholowy: Student Bimbrologii
Otrzymał podziękowanie: 6 razy
Re: PRAWO!

Post autor: szczub »

Czyli standard. Jak to w Polsce. Jeden przepis pozwala, drugi nie pozwala. A biedni obywatele niewiedzą co sie dzieje.
"Alkohol pity z umiarem nie szkodzi nawet w dużych ilościach. "
Awatar użytkownika

Qba
700
Posty: 706
Rejestracja: wtorek, 26 sie 2008, 19:17
Krótko o sobie: Mówię mało, myślę dużo, czasem coś odpędzę, czasem coś wypiję.
Ulubiony Alkohol: Wino z własnnej winnicy. Bimber tatusia.
Status Alkoholowy: Winiarz
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 138 razy
Otrzymał podziękowanie: 177 razy
Kontakt:
Re: PRAWO!

Post autor: Qba »

Hehe Mirku, jestem tak samo zakręcony w tym temacie jak każdy domowy destylator i powiem tyle co Calyx:

NIE WOLNO

Furtki na pewno są bo można się jakoś do czegoś odwołać że coś że ktoś. Ale wtedy nasz kochany Kaczogród (koniec 2008 jak to piszę) znajduje inną furtkę przez które mogą nas "udupić" a kochany sprzęt który jak wiadomo jest już prawie jak członek rodziny - zagarnąć (to już chamstwo dopiero!).

Jest jedna pocieszająca rzecz. Dopóki nie mamy prohibicji to nie ma sie o co martwić. Kiedy mieliśmy stan 'W' władza zabraniała ewidentnie destylacji. Pały (milicja wtedy) kłady na to nacisk (przy czym pewnie sprzęt co lepszy konfiskowali dla siebie i sami potem na nim destylowali) i robili naloty, kontrole i inne rzeczy godzące w naszą wolność! Dobrze że te czasy minęły.

Teraz Policja ma to w dupie i dobrze. Aczkolwiek gdyby dostali cynk od wrednego sąsiada że ten i ten robi to i to i jeszcze sprzedaje i sie nie dzieli zyskiem to muszą przyjechać, ale jak przyjadą bez nakazu kontroli (a przeważnie go nie mają) to mogą pocałować waszą klamkę i nic więcej! Prawo w Polsce mówi że na wasz teren nikt nie ma prawa wejść bez waszej zgody - możecie to nazwać małą furtką :)

Dopóki się psoci tylko dla siebie i bez rozgłaszania tego na prawo i lewo to jesteśmy bezpieczni. A jak ktoś pije przy destylacji i potem robi burdy na wsi to raz dwa go pod są d zabiorą.

Dla mnie to proste i jasne :)

Konkluzja: Prawo które nam zabrania robić destylat domowy to poprostu prawo które daje Państwu olbrzymie zyski/profity z akcyzy! Czyli wszystko dla KASY!

A ja wole łamać "pseudo prawo" które zabrania wolności czynu i słowa niż pić "pseudo alkohol" z monopolu który zawsze jest za drogi!!!

Pozdrawiam Psotników :)
I Szacuneczek dla Babci Calyx'a to kobieta wzór! :punk:
Alkohole-domowe.com - Przepisy, wiedza, forum
Alkohole-domowe.pl - Zakupy, asortyment, zaopatrzenie

longink1
Re: PRAWO!

Post autor: longink1 »

Witam, pytanie retoryczne; - jak ma się nasze prawo do destylacji nalewek spirytusowych, celem uzyskania wódki smakowej ? ( zakładamy że spirytus jest monopolowy z akcyzą).
Pozdrawiam longink1.

mima
700
Posty: 715
Rejestracja: wtorek, 23 wrz 2008, 23:21
Otrzymał podziękowanie: 23 razy
Kontakt:
Re: PRAWO!

Post autor: mima »

Prawo mówi wprost,- ZABRANIA SIĘ DESTYLACJI - co Ty sobie dalej z tym robisz, to nikogo już od strony wymienianego tu PRAWA nie obchodzi.

Rozumie sie również że robienia nastawów winnych, czy nie winnych
hahahaha, nie zabrania się!

Chyba już wszystko jasne!? :D
Użytkownik zbanowany od 09.VII.2009r.

longink1
Re: PRAWO!

Post autor: longink1 »

Mima chyba się nie rozumiemy, prawo zabrania destylacji "po fermentacji", więc tak głośno myślę; - kupuję sobie spirytus, sporządzam nalewkę na jałowcu, i następnie destyluję. I co prawo na to ?.
Pzdr.

mima
700
Posty: 715
Rejestracja: wtorek, 23 wrz 2008, 23:21
Otrzymał podziękowanie: 23 razy
Kontakt:
Re: PRAWO!

Post autor: mima »

Mima chyba się nie rozumiemy,
To Ty nie rozumiesz ustawy, z dnia 18 października 2006
Dz.U. z 2006r. Nr 208, poz. 1539,
która mówi wyraźnie w art.1 ustępie 3. cytuję-
ogranicza pozwolenie z wcześniejszego ustępu, co nie oznacza, iż nie można destylować alkoholu pochodzącego z legalnych źródeł (np. wódki, nalewki, miody itp.).
To znaczy inaczej, po uiszczeniu akcyzy.

Następne pytania? :D
Użytkownik zbanowany od 09.VII.2009r.

longink1
Re: PRAWO!

Post autor: longink1 »

Że jest taki zapis OK, chodzi mi o to że wykorzystać można to do ewentualnej wymówki, przecież żadne laboratorium nie stwierdzi myślę na 100% że taki destylat pochodzi z nalewu na nielegalnym spirytusie. Ale to są czyste dywagacje.
Pozdrawiam.

mima
700
Posty: 715
Rejestracja: wtorek, 23 wrz 2008, 23:21
Otrzymał podziękowanie: 23 razy
Kontakt:
Re: PRAWO!

Post autor: mima »

Kontynuując dyskusję, prawo ma się tak:

W Polsce, zgodnie z ustawą o wyrobie alkoholu etylowego produkcja napojów alkoholowych na sprzedaż jest objęta podatkiem akcyzowym i dozwolona jedynie po uzyskaniu zezwolenia wydawanego przez Ministerstwo Gospodarki.

Kwestia legalności produkcji bimbru na własny użytek była dość długo kwestią prawnie dyskusyjną. M.in. 15 maja 2004 w gazecie Rzeczpospolita ukazał się artykuł W. Wróbla "Legalny bimber", w którym autor sugerował, że w świetle aktualnie obowiązującej ustawy o wyrobie alkoholu etylowego tego rodzaju działalność jest legalna[3]. Jednak w uchwale z dnia 30 listopada 2004 Izba Karna Sądu Najwyższego orzekła co następuje:

"Znamiona przestępstwa z art. 12a ust.1 ustawy z dnia 2 marca 2001 roku o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych wypełnia również wyrabianie alkoholu etylowego na własny użytek."[4]
- co praktycznie znaczy, że produkcja bimbru na własny użytek była czynem prawnie zabronionym i zgodnie z w.w. uchwałą można było być za to skazanym na 1 rok więzienia.

22 grudnia 2006 weszła w życie ustawa z dnia 18 października 2006 o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych[5], która wprowadza przepisy zgodne z obowiązującymi w Unii Europejskiej i znosi ustawę z 2 marca 2001 o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych[6]. W nowej ustawie znalazł się jednak artykuł 1 ust. 2 mówiący, że nie stosuje się jej wobec napojów wytworzonych domowym sposobem i nieprzeznaczonych do obrotu, a w ust. 3 - że napoje, o których mowa w ust. 2 nie mogą być wytwarzane bezpośrednio w wyniku destylacji po fermentacji alkoholowej. Artykuł 44 tej samej ustawy mówi natomiast, iż wyrabianie napojów spirytusowych bez odpowiedniego wpisu do rejestru jest zakazane i podlega karze (tak jak do tej pory - do 1 roku pozbawienia wolności), a wyrabianie ich w znacznych ilościach - karze odpowiednio surowszej (do 2 lat), przy czym sprzęt służący do wyrobu tych napojów podlegać może z wyroku sądu konfiskacie niezależnie od tego, czyją jest własnością. Art. 44 dotyczy jedynie działalności gospodarczej (zgodnie z art.3 ust.1).

Teraz to już chyba wszystko musi być jasne. :D :D
Użytkownik zbanowany od 09.VII.2009r.

longink1
Re: PRAWO!

Post autor: longink1 »

Witam, tak to jest rzeczywiście jasne, tak - jak nasze prawo jest całkowicie nie jasne, i nie tylko w tej dziedzinie.
Pozdrawiam longink1.
Awatar użytkownika

pokrec
1850
Posty: 1896
Rejestracja: środa, 4 lut 2009, 23:18
Krótko o sobie: Lekko ześwirowany.
Ulubiony Alkohol: śliwki i jabłuszka, rzecz jasna. I wisienki...
Status Alkoholowy: Konstruktor
Lokalizacja: Droga Mleczna, Lokalna Grupa Galaktyk
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowanie: 78 razy
Re: PRAWO!

Post autor: pokrec »

Gites. Oznacza to tylko tyle, ze zyjemy pod okupacja. Za Niemca, Ruska - bimberek byl zakazany. U Niemcow mozna bylo trafic do Auszwica, u Ruskich - do kroniki filmowej za "wolnej Polski" - do pierdelka. Jestesmy pod okupacja.
Z drugiej strony tradycja jest, zeby bimber byl nielegalny. Legalny juz tak nie smakuje.
No i ten nielegalny nie kacuje. No, na ten przyklad japonska sake bedaca odcedzonym zacierem na ryzu, wlaca bimberkiem, tez nie powoduje kaca. Kiedys z Japoncami pilem. Oni z takich malutkich kamionkowych naparstkow, ja z kieliszka od wina. No, nie powiem, kopnelo mnie fest. Ich jeszcze gorzej, ale zolci tak maja. ;-) Nastepnego dna rano budze sie rzeski jak skowronek. Szczerze mowiac, poczulem sie nieswojo, ale bardzo dobrze...

Jako liberal i konserwatysta w jednym, zasadniczo mam ambiwalentny stosunek do arbitralnych regul ustalanych przez kogos tam. Niech sobie ustala i robi co chce. A jak zakaza chodzic do toalety, to przestaniemy? A jak zakaza oddychac, to sie udusimy? A jak uchwala, ze nie ma grawitacji, to polecimy w Kosmos? Dopoki moje machanie piesciami nie rozwala niczyjego nosa, to nie ma problemu.
Dlatego to, czy psocenie jest legalne, czy nie ma male znaczenie dla mnie. Nawet fajniej jest, jak jest nielegalne, bo przy garnkach jest wiecej adrenaliny ;-)
Z drugiej strony: czy ktos slyszal, zeby zamkneli kogos za psocenie, jesli robil to w ilosciach detalicznych i wylacznie na wlasny / rodziny / przyjackol uzytek? Ja mam nadzieje, ze nasza wladza poza tym, ze jest, jaka jest, ma jakies normalne, ludzkie odruchy. Musi miec, bo inaczej kazdy, kto wstal z lozka poszedlby siedziec. Nie wiem jeszcze za co, ale paragraf w naszym prawie by sie na pewno znalazl.
Pokrec.
ポーランド語が書けますちょっと。
得意は満月の仕業の酒です。
Spécialité: Chateau de Garage, serie: La Lune Pleine
Lux Lunae luceat nos!
Disclaimer: Moje uczestnictwo w tym forum ma charakter czysto edukacyjno poznawczy.
Awatar użytkownika

Juliusz
1050
Posty: 1066
Rejestracja: środa, 10 wrz 2008, 16:28
Krótko o sobie: Amator alkoholniarz, ciekawy.
Ulubiony Alkohol: Whiskey.
Status Alkoholowy: Drinker
Lokalizacja: Australia
Podziękował: 82 razy
Otrzymał podziękowanie: 128 razy
Re: PRAWO!

Post autor: Juliusz »

25 stycznia 2002 roku.

Przeddzień 'powstania' Federacji Australijskiej (26 stycznia).

Fakt autentyczny.

W mieście 'x' do domu przy ulicy 'y' nr. 'z' wchodzi urzędnik z urzędu gminy i wlepia właścicielowi mandat $500.00 za nielegalne powieszenie flagi Australijskiej na szczycie domu. Nielegalne, bo włąściciel nie wypełnił formularza o pozwolenie powieszenia tejże flagi i nie uiścił urzędowi gminy opłaty na załatwienie takiego podania w wysokości $27.00.

Domownik mandatu nie przyjął więc został pozwany in situ do magistratu.

Domownik sprawę dał do TV. Program poleciał.

26 Stycznia rano. Na szczytach większości domów tego miasteczka (3000 mieszkanców), nielegalnie! wiszą flagi australijskie.

Urząd gminy schował się w piwnicy i wycofał oskarżenie.

Jest wiele przepisów kompletnie idiotycznych. Większość z nich czeka na okazję i dzięki, że te okazje nie zdarzają się - świadczyłyby też i o idiotyźmie aparatu uciśku... i systemu legalnego.

Juliusz
Moją pasją są suwaki logarytmiczne jednostronne
Awatar użytkownika

szczub
150
Posty: 173
Rejestracja: środa, 24 wrz 2008, 23:48
Ulubiony Alkohol: piwo
Status Alkoholowy: Student Bimbrologii
Otrzymał podziękowanie: 6 razy
Re: PRAWO!

Post autor: szczub »

jakiś miesiąc temu napisałem list do komisji "przyjazne państwo" w sprawie uregulowania kwestii prawnej wytwarzania alkoholu etylowego dla własnych celów.

Do tej pory nie dostałem odpowiedzi ...
"Alkohol pity z umiarem nie szkodzi nawet w dużych ilościach. "

mima
700
Posty: 715
Rejestracja: wtorek, 23 wrz 2008, 23:21
Otrzymał podziękowanie: 23 razy
Kontakt:
Re: PRAWO!

Post autor: mima »

I nie dostaniesz. Oni patrzą żeby przyjaźnie było
przedewszystkim dla nich.

A pamiętaj że Palikot jest jeszcze w tej komisii.

A jak wiadomo wykupił on cały Polmos Lublin.

Więc????

A na marginesie państwo jest przyjazne bardzo, ale

Dla NIEGO. Jego majatek to ok. 70 milionów zł. :evil: :piwo:
Użytkownik zbanowany od 09.VII.2009r.

kraVco
2
Posty: 3
Rejestracja: niedziela, 1 lut 2009, 09:51
Re: PRAWO!

Post autor: kraVco »

mima pisze: A pamiętaj że Palikot jest jeszcze w tej komisii.

A jak wiadomo wykupił on cały Polmos Lublin.
oj, to mało wiesz :D

Palikot już nie jest właścicielem Polmosu Lublin, tylko mniejszościowym udziałowcem tego przedsiębiorstwa.

s2rh
5
Posty: 5
Rejestracja: wtorek, 8 gru 2009, 23:24
??? STAN PRAWNY ???

Post autor: s2rh »

Drodzy amatorzy schładzania par!
Jako osoba startująca w temacie mam pytanko odnośnie zagrożenia w naszej ukochanej Ojczyźnie, ze strony Władzy Wykonawczej i Sądowniczej.
Wiadomo że w dzisiejszych czasach nie ma brygad ORMOwców czy nadgorliwych funkcjonariuszy węszących za zapachem drożdzy, ....ale wiadomo, jak ktos ma pecha to i w..... na gwóźdź trafi. Gdzieś na necie pojawiają sie szczątkowe informacje na temat legalności przydomowych destylarni i max ilości przechowywanego alkoholu ale nie trafiłem na konkrety, czy ktos moze doinformowac?
Awatar użytkownika

Zygmunt
5000
Posty: 5374
Rejestracja: czwartek, 7 maja 2009, 12:55
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowanie: 664 razy
Kontakt:
Re: ??? STAN PRAWNY ???

Post autor: Zygmunt »

Destylowanie substancji po fermentacji jest niedozwolone w każdej ilości. Możesz mieć destylator, możesz destylować kupiony legalnie spirytus, ale nie możesz destylować wina/ zacieru/nastawu.
Przedmiotem dyskusji na tym forum jest tylko teoria, a fotki przedstawiają destylatory do wody/ olejków eterycznych :)
www.destylatorymiedziane.pl
"Zwykle jest tak, że im bardziej wóda śmierdzi drożdżami, pogonami i syfem, tym bardziej producent zasłania się "tradycją", "pracą w gorzelni" albo "dziadkiem bimbrownikiem"
Awatar użytkownika

Qwet
50
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 2 mar 2009, 00:06
Ulubiony Alkohol: Redd's jabłkowy - moje nowe bożyszcze
Status Alkoholowy: Producent Wódek
Lokalizacja: Gdzieś w okolicach Bydgoszczy
Otrzymał podziękowanie: 3 razy
Kontakt:
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Qwet »

Myślę, że forum jest o destylacji alkoholu etylowego z zacierów po fermentacji. Wszyscy piszący posty oficjalnie przyznają się do tego czynu. Dlaczego więc nie jest ono uważane za nielegalne? Bo przecież gdyby było, to zostałoby usunięte..?

Wiadomo, że sąd aby skazać nas ta ten rok pozbawienia wolności musi mieć dowody. Wbrew pozorom takie trudno jest zdobyć. Przyjmijmy najgorszy rozwój wypadków; Zrobiłem 140 litrów bimberku o mocy 60% i sprzedaję go po 30zł/litr wszystkim znajomym i ich znajomym, których nawet nie znam. W końcu któryś ze znajomych obraził się na mnie i nakablował policji, że sprzedaję bimber w dużych ilościach. Inni to potwierdzili. Policja w końcu zdecydowała się, że odwiedzi moje mieszkanie. Przyjechali więc do mnie radiowozem i zadzwonili do drzwi. Podglądam przez oczko i już wiem kto przyjechał, więc otwieram balkon na piętrze i pytam się o co chodzi. Oni proszą o wpuszczenie do domu, a ja mówię że muszę poszukać klucz do drzwi bo zgubiłem. :) Wtedy oni cierpliwie sterczą przed moim domem, a ja mam godzinkę czasu na schowanie sprzętu w najdalszy kąt w piwnicy. Ale i tak nie muszę tego robić, bo oni nie mają prawa sforsować moich drzwi bez nakazu prokuratora, więc zapominam o funkcjonariuszach przed moim domem i nie reaguję na ewentualne dzwonki. Gdy już odjadą, spokojnie pozbywam się całego sprzętu, który mógłby posłużyć jako materiał dowodowy. Oni w tym czasie starają się zdobyć jakieś konkretne dowody dla prokuratora, aby otrzymać nakaz rewizji mieszkania. Gdyby w końcu udało im się zdobyć nakaz, w moim domu nie byłoby już najmniejszego śladu po sprzęcie do destylacji. ;)

Właśnie dlatego od 1989r. nikt jeszcze nie dostał wyroku za destylację fermentowanego zacieru. ;)
Przecier pomidorowy w cukrówce jest jak turbosprężarka w dieslu :)
Awatar użytkownika

Kucyk
1700
Posty: 1704
Rejestracja: wtorek, 7 paź 2008, 15:51
Krótko o sobie: Staram się odbierać świat z lekkim przymrużeniem oka ;)
Status Alkoholowy: Starszy Dziobomocznik
Otrzymał podziękowanie: 157 razy
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Kucyk »

No, tu poruszyłeś dwie sprawy:

- złamania zakazu destylacji bezpośrednio po fermentacji alkoholowej - na to organy ścigania machają ręką, i...

- handlu bez zarejestrowanej działalności, posiadania koncesji, nieodprowadzania podatków, wreszcie wprowadzenia do obrotu środka prawnie zakazanego (patrz pkt. 1). I tu już się kończą śmichy-hihy.

Skazanych za drugą okoliczność (nie wnikam, czy rozprowadzających samogon, czy rozrobiony spiryt od Ruskich) jest cała masa. I dla nich kary są prze...tralala. Bo skarbówka wiedzie w ustalaniu ich prym...

Qwet pisze:Dlaczego więc (forum AD) nie jest uważane za nielegalne?
Bo samo forum nie destyluje alkoholu uzyskanego bezpośrednio w wyniku fermentacji alkoholowej... :lol:
Awatar użytkownika

PiotrekRodzyn
50
Posty: 86
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 20:47
Ulubiony Alkohol: własne wyroby, szczególnie o posmaku owocowym
Status Alkoholowy: Amator Domowych Trunków
Lokalizacja: południe mazowsza
Otrzymał podziękowanie: 2 razy
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: PiotrekRodzyn »

Witam!

Hmmm. . .
To jako potencjalny, w przyszłości (mam nadzieję i podejmuję działania w tym kierunku), strażak PSP (też muszą być niekarani, nieskazani itp) - po prostu muszę uważać ;)

ALE JAK TO PANOWIE Z KMN , W PEWNYM SKECZU ROZMAWIAJĄ:
Bożydar> strach trochę...
Maks> jest ryzyko jest przyjemność. . .

:D

Link: http://www.youtube.com/watch?v=oSlHK1qLUzU

To ja już może podziękuję za przeczytanie posta i biegnę osuszać zawartość piwniczki oczywiście celem likwidacji dowodów popełnienia ;P a czego popełnienia to już wiemy, wiemy...

Pozdrawiam
Piotrek
Pozdrawiam, Piotrek
Awatar użytkownika

Kucyk
1700
Posty: 1704
Rejestracja: wtorek, 7 paź 2008, 15:51
Krótko o sobie: Staram się odbierać świat z lekkim przymrużeniem oka ;)
Status Alkoholowy: Starszy Dziobomocznik
Otrzymał podziękowanie: 157 razy
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Kucyk »

:o O kurwarwar* !

Zobaczcie co za akcjówy są zaprezentowane w dziale "Poczytaj więcej" na stronie: http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll ... /298310908

Jakoś szczególnie do mnie przemawia artykuł http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll ... /889861902 bo i kana i grzałki i Bimber Boy i rozmach są podobne... :cry:

Ale na pocieszenie jest i reklama naszej ulubionej strony! :D
Reklama.jpg
*) Kurwarwar - roślina, co ku pi***e się wygina.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika

Qwet
50
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 2 mar 2009, 00:06
Ulubiony Alkohol: Redd's jabłkowy - moje nowe bożyszcze
Status Alkoholowy: Producent Wódek
Lokalizacja: Gdzieś w okolicach Bydgoszczy
Otrzymał podziękowanie: 3 razy
Kontakt:
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Qwet »

No to jest poważny nielegal, zaczynam się bać :D Już raz wyprodukowałem 5l naraz, a to już połowa tego za co postawią przed sądem tego 58-latka.
Kto wie, może już niedługo mieszkańcy Podlasia będą mogli szczycić się głośno mistrzostwem w pędzeniu bimbru?
Ministrowie poważnie dumają nad zalegalizowaniem tego procederu.
Popieram!! :)
Przecier pomidorowy w cukrówce jest jak turbosprężarka w dieslu :)
Awatar użytkownika

Zygmunt
5000
Posty: 5374
Rejestracja: czwartek, 7 maja 2009, 12:55
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowanie: 664 razy
Kontakt:
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Zygmunt »

Śmiejcie się, ale Qba- czy forum stoi na polskim serwerze? Może warto by było przenieść się na jakiś np. Czeski? W razie czego nie będzie dostępu do bazy danych. Przecież nie udowodnimy, że robimy tylko wodę destylowaną i olejek różany- bo jak?
Cała zabawa jest fajna, ale konsekwencje prawne w naszym debilnym państwie mogą być przeogromne...
www.destylatorymiedziane.pl
"Zwykle jest tak, że im bardziej wóda śmierdzi drożdżami, pogonami i syfem, tym bardziej producent zasłania się "tradycją", "pracą w gorzelni" albo "dziadkiem bimbrownikiem"
Awatar użytkownika

Qwet
50
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 2 mar 2009, 00:06
Ulubiony Alkohol: Redd's jabłkowy - moje nowe bożyszcze
Status Alkoholowy: Producent Wódek
Lokalizacja: Gdzieś w okolicach Bydgoszczy
Otrzymał podziękowanie: 3 razy
Kontakt:
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Qwet »

Po co zabrania się w ogóle destylowania fermentowanych zacierów i win?
Chyba tylko dlatego, że wprowadzając takie ograniczenie zmniejsza się bardziej niepożądane zjawisko - sprzedaż alkoholi bez akcyzy. Od robienia bimberku na własne potrzeby do jego sprzedawania niedaleka droga. Gdyby dało się to kontrolować, pewnie pozwoliliby robić bimber tylko na własne potrzeby. Ale w takim razie dlaczego pozwalają robić wino na własne potrzeby?
Przecier pomidorowy w cukrówce jest jak turbosprężarka w dieslu :)
Awatar użytkownika

PiotrekRodzyn
50
Posty: 86
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 20:47
Ulubiony Alkohol: własne wyroby, szczególnie o posmaku owocowym
Status Alkoholowy: Amator Domowych Trunków
Lokalizacja: południe mazowsza
Otrzymał podziękowanie: 2 razy
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: PiotrekRodzyn »

Coś mi tu śmierdzi...

Jak widzę zdjęcia aparatury w artykule z poniższego linku to nie wydaje mi się, że tylko takie ilości towaresu tam zostały ,,zabezpieczone''' ;) Na takim sprzęcie, można duuużo więcej przerabiać, ale nikt nie powiedział, że wszystko musiało zostać potraktowane jako dowód. :evil:
Chyba było inne ,,zabezpieczenie''. . . :odlot:

Cytuję autora artykułu:
,,[...] Na miejscu funkcjonariusze odnaleźli 4,5 litra 70-cio procentowego wyrobu oraz 1,5 litra samogonu o 50-cio procentowej zawartości alkoholu.[...]''
LINK:
http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll ... /720094716

Heh, gdybym miał pić ,,sklepowe'' (państwowe, akcyzowe, tuskowe) - to wolałbym zostać abstynentem w akcie rozpaczy :womit:

Pepe

Kurdelebele, wszystko ładnie, pięknie dopóki się nie wyda. . . ;/ :cry: :bezradny:
Pozdrawiam, Piotrek

arturo278
50
Posty: 67
Rejestracja: piątek, 20 lis 2009, 19:22
Krótko o sobie: Jestem fajnym człowiekiem:)
Ulubiony Alkohol: psota browar i naleweczka dobra :)
Status Alkoholowy: Starszy Dziobomocznik
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: arturo278 »

Przecież władza za kołnierz nie wylewa :D a i statystyka podskoczył to i oprzeć sprawę o "gwint" trzeba. :)
Kto nie dąży do rzeczy nie możliwych nigdy nich nie osiągnie
Awatar użytkownika

pietek
10
Posty: 19
Rejestracja: wtorek, 10 lis 2009, 19:57
Ulubiony Alkohol: Piwo
Status Alkoholowy: Popijacz Okazyjny
Lokalizacja: Brzeg
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: pietek »

No dobra nielegalne !!! ale jest wiele innych " forum " np. http://www.forum.haszysz.com/ no i nic sobie z tego nie robią . a wiadomo , że Marysia jest bardziej nie tego !!! A pro po on to sprzedawał czy za samo posiadanie ( wyprodukowanie ) ???
Popijać ??? , po co przecież człowiek składa się z 70% z wody
Awatar użytkownika

Qwet
50
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 2 mar 2009, 00:06
Ulubiony Alkohol: Redd's jabłkowy - moje nowe bożyszcze
Status Alkoholowy: Producent Wódek
Lokalizacja: Gdzieś w okolicach Bydgoszczy
Otrzymał podziękowanie: 3 razy
Kontakt:
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Qwet »

Za samo posiadanie sprzętu do destylacji i pewnej ilości destylatu można dostać wyrok.

Co do marihuany - wielu moich kolegów hoduje i sprzedaje marihuanę, a żadnego jeszcze nie złapali. Myślę że robiąc niewielkie ilości bimberku aż tak bardzo się nie narażamy :)
Przecier pomidorowy w cukrówce jest jak turbosprężarka w dieslu :)
Awatar użytkownika

Under
50
Posty: 80
Rejestracja: czwartek, 20 sie 2009, 01:24
Status Alkoholowy: Producent Domowy
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Under »

Róbmy nawet i wielkie zapasy psoty :) Ale sie tym nie chwalmy. I najważniejsze, nie sprzedawajmy :) A nie będzie z niczym problemu :)
Awatar użytkownika

Kucyk
1700
Posty: 1704
Rejestracja: wtorek, 7 paź 2008, 15:51
Krótko o sobie: Staram się odbierać świat z lekkim przymrużeniem oka ;)
Status Alkoholowy: Starszy Dziobomocznik
Otrzymał podziękowanie: 157 razy
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Kucyk »

Qwet pisze:Za samo posiadanie sprzętu do destylacji i pewnej ilości destylatu można dostać wyrok.
Obrazek Nie.

Zaczynamy od kawału o bacy, którego oskarżono o pędzenie bimbru, bo... znaleziono u niego aparaturę. Baca z kawału odparł:
- Oskarżcie jeszcze o gwałt. Bo... aparaturę też mam!

Posiadanie sprzętu i destylowanie w nim np. nalewki otrzymanej z zalania ziół sklepowym spityrem jest legalne. Nielegalne jest wytwarzanie napojów alkoholowych bezpośrednio w wyniku destylacji po fermentacji alkoholowej.

Ale do rzeczy.
Ustawa z dnia 22 kwietnia 1959 r. o zwalczaniu niedozwolonego wyrobu spirytusu. (do pobrania w formacie PDF) w swoim 4 artykule wyraźnie stwierdza, że:
Ustawa 1959.jpg
Czyli za destylator czapa, a za metodę garnkową - dożywocie. Ta ustawa rzeczywiście nakładała zakaz posiadania czegokolwiek, czym można by sklarować wino. Ale absolutnie nie zakazuje nastawiania wina. Chociażby tego z cukru...

Kolejnym aktem prawnym regulującym bimbrowanie, a zarazem uchylającym ww restrykcyjne przepisy była Ustawa z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych.
definiująca co to jest spirol:
Ustawa 2001 spir.jpg
i kto go może wytwarzać:
Ustawa 2001 przeds.jpg
i czego nie wolno:
Ustawa 2001 kary.jpg
Natomiast nie ma tu już ani słowa o zakazie skręcania spirali z miedzianej rurki.

Dodatkowo, równolegle do powyższej ustawy nasze wolności bimbratelskie ogranicza Ustawa z dnia 18 października 2006 r.o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych wyraźnie określająca to, o czym pisałem na wstępie:
Ustawa 2006.jpg
a dla niepokornych proponuje:
Ustawa 2006 kary.jpg
Czyli znów można kręcić chłodnicę, ale ze świadomością, że jak nas dupną na gotowaniu to będzie ona służyła u komendanta.

Dla ciekawych aktów prawnych dotyczących otrzymywania spirytusu począwszy od odzyskania przez Polskę niepodległości polecam: http://isap.sejm.gov.pl/KeyWordServlet? ... e=spirytus
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika

Moltus
30
Posty: 33
Rejestracja: niedziela, 22 lis 2009, 19:24
Krótko o sobie: Wporzo koleś
Ulubiony Alkohol: bez różnicy
Status Alkoholowy: Destylator
Lokalizacja: Trójmiasto
Otrzymał podziękowanie: 1 raz
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Moltus »

Dziękuję Kucyku za iście prawniczy wykład. :respect:
System musi mieć haka na każdego obywatela. Na KAŻDEGO. Chociaż ci, którzy tworzą takie prawo, wiedzą że to tak naprawdę pic na wodę i fotomonaż. Ale zawsze znajdą się nawiedzeni funkjonariusze i co gorsza... obywatele, którzy powiedzą "głupie prawo, ale prawo..". Tak samo jak ci, którzy respektowali prawo za okupacji, że np. zabicie żyda nie jest przestępstwem i to robili postępowali zgodnie z nim. Wzorowi obywatele, prawda?
Tak samo dziś władza liczy na posłusznych jej durniów.
Pamiętajcie:
"Uważaj na sąsiadów, bo
lubią dawać cynk..."
Awatar użytkownika

Maciej_K
400
Posty: 407
Rejestracja: niedziela, 8 lis 2009, 18:47
Krótko o sobie: Majster
Ulubiony Alkohol: Nalewka aptekarska i polskie krafty
Status Alkoholowy: Konstruktor
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowanie: 8 razy
Re: Prawne aspekty bimbrowania.

Post autor: Maciej_K »

"Uważaj na sąsiadów, bo
lubią dawać cynk..."
Sąsiadom najlepiej "płacić haracz" :) własną psotą, o ile oczywiście ich lubimy :) . Można ich uzależnić i wciągnąć w ten zakrojony na światową (kosmiczną?) skalę proceder. Picie alkoholu bez banderolki to też przestępstwo. Bezpośrednio nade mną mieszka moja rodzina, ale już dwa piętra wyżej - baba z kontroli wewnętrznej urzędu skarbowego (czyt. diabeł wcielony). Nikt jej nie lubi, bo, krótko mówiąc - nie jest normalna...

Przez takich jak my nie ma dróg, darmowego internetu, podwyżek dla Policji i posłów, budowa stadionów się wlecze a ludzie umierają na ulicy, bo lekarzom się limity na leczenie pokończyły. Dobrze ma za to Kościół, bo ciut więcej zostaje narodowi na nieopodatkowaną tacę :) . I Jurek O., i Caritas, i nawet panie z Biedronki - wszyscy, którzy odwalają dla nas i innych kawał dobrej roboty, by żyło się lepiej.

Od kiedy psocę, to nie tylko mam większą satysfakcję, nie tylko mam co robić, kiedy się nudzę, ale w realnym wymiarze zostaje mi nieco grosza w kieszeni. Sam nie piję dużo, ale jest sporo imprez w życiu studenta, gdzie nie wypada się pojawić bez butelki. I wtedy tym mądrzejszym przynoszę psotę prima sort, reszcie - po bolsiku, na zdrowie.

Możemy sobie pomijać koszty, nie mówić o nich, brzydzić się wyliczeniami, szacowaniem opłacalności...

...ale jak sobie to wszystko policzę, to za cholerę nie chce mi wyjść więcej niż za najmarniejszą sklepową wódkę. A tu mam ładnie zaprawioną, trzykrotnie destylowaną, czyszczoną chemicznie, wychuchaną, leżakowaną i filtrowaną miód-malińcia (z całą wrodzoną skromnością ;) ) psotę. Oczywiście, gdybym miał policzyć sobie 10zł za godzinę pracy, to co innego... Ale to hobby!
"Nigdy nie polemizuj z idiotą. On najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona siłą własnych argumentów."
ODPOWIEDZ

Wróć do „Bimbrownia”