Sposoby połączeń elementów destylatorów. Połączenia rozbieralne i nierozbieralne. Gwintowanie, lutowanie, spawanie.

Autor tematu
wolan
350
Posty: 384
Rejestracja: sobota, 14 lut 2009, 17:10
Krótko o sobie: Jestem fajnym człowiekiem:)
Status Alkoholowy: Konstruktor
Załączniki
Spawanie TIG

Postautor: wolan » sobota, 26 gru 2009, 13:16

Witam Wszystkich serdecznie, ! :)


Mam pytanie odnośnie spawanie metoda TIG ??
Posiadam taka spawarkę lecz nie wiem za wiele na temat spawanie tą metodą.
Zaczynam budowę swojej Trąbki ale mam pewne wątpliwości :)
Głównie chodzi mi o łączenie elementów czy trzeba stosować jakąś chemie przy łączeniu kega ( cieniutka ścianka) z rura by uniknąć przepalenia ???
Oraz czy spawy trzeba czymś trawić ?? czy nie koniecznie ??

Z góry dziękuję za porady :)
Pozdrawiam
https://mojdestylator.olx.pl/


alembiki
Rabaty dla użytkowników forum AD w sklepie po podaniu loginu z forum!
Awatar użytkownika

octustrugi
30
Posty: 33
Rejestracja: czwartek, 5 lis 2009, 08:01
Krótko o sobie: Rozum mówi nie pij, ale silna wola zwycięża
Ulubiony Alkohol: whisky
Status Alkoholowy: Amator Domowych Trunków
Kontakt:
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: octustrugi » niedziela, 27 gru 2009, 16:19

Jeśli spawasz stal nierdzewną to w miejscu przebarwień po spawaniu, na spoinach i w okolicy spoin stal traci swoje właściwości nierdzewne. Spowodowane jest to tym że w tym miejscu powstają tlenki, które korodują (stal nierdzewna nie jest nierdzewna na "wskroś", nierdzewna jest tylko bardzo cieniutka warstwa powierzchniowa). W procesie trawienia tlenki te ulegają zniszczeniu, i może się odbudować warstwa chroniąca przed korozją. Tak więc trawienie jest niezbędne jeśli chcemy zachować nierdzewność stali. Można to robić specjalnymi pastami lub roztworami kwasów.
Jeśli dobrze dobierzesz parametry spawania to bez problemu powinieneś pospawać przykładowo rurkę o grubości ścianki 1mm z 3mm.
Rozum mówi nie pij, ale silna wola zwycięża.

Awatar użytkownika

Winiarek5
200
Posty: 223
Rejestracja: czwartek, 12 mar 2009, 00:43
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: Winiarek5 » niedziela, 27 gru 2009, 22:20

octustrugi pisze:...(stal nierdzewna nie jest nierdzewna na "wskroś", nierdzewna jest tylko bardzo cieniutka warstwa powierzchniowa)...

To jakaś nowa teoria z materiałoznawstwa.
Czy to znaczy, że w środku jest żelazo albo jakaś St3 :?: :lol:
Stal nierdzewna czy kwasoodporna jest stalą stopową, która otrzymuje swoje własności dzięki określonym dodatkom i cały kęsek wychodzący z pieca ma określone właściwości bez względu na to czy to będzie blacha, pręt czy profil.
Chyba się Koledze coś "pomaklaczyło" z blachą ocynkowaną.

:lol:

Awatar użytkownika

octustrugi
30
Posty: 33
Rejestracja: czwartek, 5 lis 2009, 08:01
Krótko o sobie: Rozum mówi nie pij, ale silna wola zwycięża
Ulubiony Alkohol: whisky
Status Alkoholowy: Amator Domowych Trunków
Kontakt:
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: octustrugi » poniedziałek, 28 gru 2009, 08:12

Nic mi się kolego nie pomyliło. Stal nierdzewna jest odporna na korozję dzięki dodatkom stopowym, głównie chodzi tu o chrom. Ale sama nierdzewność powstaje poprzez stworzenie tak zwanej warstwy pasywnej:

"Warstwa pasywna - jest to cienka, nieporowata, obejmująca cały element, stabilna i nieprzepuszczalna warstwa tlenków głównie chromu formująca się na powierzchni stali odpornej na korozję (nierdzewnej), jako kombinacja tlenu z powietrza lub wody z chromem zawartym w stopie. Warstwa pasywna na stalach nierdzewnych charakteryzuje się skłonnością do samoczynnego odbudowywania się w środowisku zawierającym tlen. Warstwa ta chroni stal odporną na korozję przed naturalnie występującymi czynnikami korozyjnymi."

I jeszcze jeden cytat:

"Przede wszystkim ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego stal nierdzewna jest tak odporna na korozję. Pierwiastki stopowe w stalach nierdzewnych tworzą na powierzchni cienką, przezroczystą 'warstwę pasywną'. Chociaż ta warstwa pasywna ma grubość tylko kilku atomów, przekształca się ona natychmiast w obecności tlenu z powietrza lub wody, tak że nawet jeżeli materiał jest zarysowany lub uszkodzony, warstwa pasywna w dalszym ciągu stanowi ochronę powierzchni przed korozją.
Zjawisko to wyjaśnia dlaczego stal nierdzewna nie wymaga żadnej powłoki ani innego zabezpieczenia przed korozją i pozostaje jasna i błyszcząca nawet po dziesięcioleciach użytkowania."

Trawienie niszczy warstwę ochronną w sposób uniemożliwiający odbudowę warstwy pasywnej. Dlatego należy wytrawić powstałe "złe" tlenki tak by warstwa pasywna mogła się zregenerować.
Podsumowując stal nierdzewna na pewno w środku ma podwyższone własność antykorozyjne w stosunku do zwykłych stali, ale istotą jej nierdzewności jest cieniutka warstwa pasywna mogąca tworzyć się tylko na powierzchni.
Rozum mówi nie pij, ale silna wola zwycięża.


Autor tematu
wolan
350
Posty: 384
Rejestracja: sobota, 14 lut 2009, 17:10
Krótko o sobie: Jestem fajnym człowiekiem:)
Status Alkoholowy: Konstruktor
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: wolan » poniedziałek, 28 gru 2009, 11:02

Witam !
Dziękuje za odpowiedź :)
Czy mógłbyś podać nazwy jakiś konkretnych środków do trawienia ?? Zależał by mi na czymś w małym opakowaniu :) bo aż tak dużo tego spawania nie mam :)

Pozdrawiam
https://mojdestylator.olx.pl/

Awatar użytkownika

octustrugi
30
Posty: 33
Rejestracja: czwartek, 5 lis 2009, 08:01
Krótko o sobie: Rozum mówi nie pij, ale silna wola zwycięża
Ulubiony Alkohol: whisky
Status Alkoholowy: Amator Domowych Trunków
Kontakt:
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: octustrugi » poniedziałek, 28 gru 2009, 11:37

do trawienia często używa się środka ANTOX, ale niestety nie wiem w jakich ilościach jest dostępny.
http://www.euro-inox.org/pdf/map/Passiv ... ing_PL.pdf
ogólny link o trawieniu i pasywacji stali nierdzewnej.
Rozum mówi nie pij, ale silna wola zwycięża.


Autor tematu
wolan
350
Posty: 384
Rejestracja: sobota, 14 lut 2009, 17:10
Krótko o sobie: Jestem fajnym człowiekiem:)
Status Alkoholowy: Konstruktor
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: wolan » poniedziałek, 28 gru 2009, 15:16

Bardzo dziękuję za linka, bardzo interesujący i ciekawy artykuł.
Pozdrawiam
https://mojdestylator.olx.pl/

Awatar użytkownika

Kucyk
1700
Posty: 1706
Rejestracja: wtorek, 7 paź 2008, 14:51
Krótko o sobie: Staram się odbierać świat z lekkim przymrużeniem oka ;)
Status Alkoholowy: Starszy Dziobomocznik
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: Kucyk » poniedziałek, 28 gru 2009, 15:26

Panowie, artykuł jest GENIALNY!!! :respect: :respect: :respect: :respect: :respect:
أسامة بن لادن

Awatar użytkownika

Winiarek5
200
Posty: 223
Rejestracja: czwartek, 12 mar 2009, 00:43
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: Winiarek5 » poniedziałek, 28 gru 2009, 16:30

Mi najbardziej się podoba pierwsze zdanie Wstępu.
:poklon;


balcerek82
10
Posty: 11
Rejestracja: środa, 29 gru 2010, 14:05
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: balcerek82 » niedziela, 9 sty 2011, 18:37

Jeśli chodzi o spawanie rur ze stali KO do celów spożywczych pierwsza i konieczna zasada GAZ OCHRONNY DO WNĘTRZA RURY!!! zapobiega to utlenianiu się stali podczas przetopu. Nie ma mowy wtedy o znacznych przebarwieniach i porach(żużlu) które wpływają na jakość końcowego produktu. Wiec każdy spaw powinien być z dokładnym przetopem w miejscach w których występują łączenia. Nie ma wtedy problemu z czyszczeniem w miejscach niedostępnych. Warto więc przypilnować spawacza a jeśli zna się na swojej robocie to sam będzie wiedział co robić. Niektórzy mogą powiedzieć co ten gość gada! Mam niejakie doświadczenie w spawaniu stali KO w tym rur około 7 lat. A wiadomo w takich aparaturach środek najważniejszy. Jeśli takich prostych rzeczy będzie się pilnowało to barwa i posmak będzie ok ze strony aparatury. Pozdrawiam

Awatar użytkownika

Partyzant
750
Posty: 773
Rejestracja: wtorek, 24 sie 2010, 21:25
Krótko o sobie: Lubie psocić i przy okazji próbować, a najlepiej smakuje w święta kiedy delektujemy się naszymi wyrobami, i te wędzonki...
Ulubiony Alkohol: Żubrówka
Status Alkoholowy: Piwowar
Lokalizacja: Jeweuropa czyli nowy trzeci swiat
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: Partyzant » sobota, 9 lip 2011, 08:10

Kol. octustrugi.

Zapomniałeś dodać że stali nierdzewnej nie powinno traktować się żadnym kamieniem do zdzierania tylko papierem ściernym.
A jeśli chodzi o warstwę ochronną, to tyle razy co ją zniszczysz, to tyle razy możesz ją przywrócić. W tym przypadku trzeba używać zawsze papier ścierny, za każdym polerowaniem czy czyszczeniem papier musi być coraz to drobniejszy. Czym bardziej robi się podobna do stanu poprzedniego, to tym bardziej przywracasz warstwę ochronną.

:piwo:
Jesli ktoś myśli że jest wolnym człowiekiem, to oznacza że jest niewolnikiem!

Awatar użytkownika

Wald
2500
Posty: 2590
Rejestracja: środa, 17 lut 2010, 20:05
Krótko o sobie: Dłubek -mechanik "złota rączka".
Ulubiony Alkohol: do 20%
Status Alkoholowy: Miodosytnik
Kontakt:
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: Wald » niedziela, 10 lip 2011, 21:01

Do stali szlachetnych używa się kamieni i tarcz ściernych. Ale pod warunkiem! Muszą być używane wyłącznie do SS. Ściernice którymi obrabiano stale węglowe nigdy nie stosujcie do naszych instrumentów, a będzie dobrze. Dotyczy to również papierów ściernych.
Nie oszczędzaj na specjalne okazje. Dziś jest ta specjalna!


b1std
30
Posty: 38
Rejestracja: piątek, 15 lut 2013, 10:06
Status Alkoholowy: Bimbrownik
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: b1std » piątek, 28 lis 2014, 09:44

Szanowni koledzy.
Od niedawna bawię się w spawanie Tigiem.
W związku z powyższym mam pytanie do szanownych i doświadczonych kolegów.
Na zdjęciach poniżesz widać piękne spawy.
Na pierwszym pięknie wspawana rurka odpływu (wygląda jak bez spoiwa)
Na drugim pięknie wspawana rura odpływu wody z chłodnicy.
Czy to kwestia dużego prądu i szybkiego posuwania?
Proszę o wskazówki jak osiągnąć takie spawy.
Obrazek
Obrazek


dragon
30
Posty: 46
Rejestracja: wtorek, 13 wrz 2011, 12:14
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: dragon » piątek, 28 lis 2014, 18:55

Ustawiasz 40 amper i jedziesz bez drutu.
Warunek - idealne spasowanie, bez szczelin pomiędzy łączonymi elementami.

Nawiązując do postów powyżej.
Papier ścierny też nie może być pierwszy lepszy, tylko powinien być przeznaczony do stali szlachetnej.
Ma inny skład od zwykłego.

Awatar użytkownika

Roger
250
Posty: 253
Rejestracja: środa, 14 wrz 2011, 11:14
Krótko o sobie: ... to co mnie interesuje to ŻYCIE... i wszystko co z nim związane aby było lepsze i przyjemniejsze ;)
Ulubiony Alkohol: no troszkę ich jest ... :> ;)
Status Alkoholowy: Gorzelnik
Lokalizacja: W-wa & Lubuskie
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: Roger » piątek, 28 lis 2014, 19:50

Zapominacie o czystości gazu osłonowego argon argonowi nie równy ;)

Wysłane z GT-9500I za pomocą Tapatalk 4
Pozdrawiam

Robert ;)
-----------------------------------
˙˙˙˙˙˙ ʎuɯnɹʇ po oʞǝıʍ oʇ ɯǝsɐzɔ ǝz ɐpoʞzs ˙˙˙˙˙˙˙ ɯǝıʞǝıʍ z ǝɾǝzɹpɐɯ ʞǝıʍolzɔ
oj ciężko jest lekko żyć :(

Awatar użytkownika

herbata666
1100
Posty: 1106
Rejestracja: sobota, 3 lis 2012, 19:39
Krótko o sobie: Domowy konstruktor, różnych nietypowych destylatorów.
Ulubiony Alkohol: Własny
Status Alkoholowy: Konstruktor
Lokalizacja: Centrum, Warszawa
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: herbata666 » piątek, 28 lis 2014, 22:10

b1std pisze:Szanowni koledzy.
Czy to kwestia dużego prądu i szybkiego posuwania?
Proszę o wskazówki jak osiągnąć takie spawy.
[/img]


Dokładnie duży prąd i szybka pewna ręka, a przede wszystkim idealne spasowanie materiałów, spawanie to już sama końcówka (warto idealnie dopasować element do elementu).
Dobrze naostrzona elektroda to też podstawa (najlepiej mieć kilka pod ręką, bo na początku często będziesz dotykał ją do materiału).

Pozdrawiamy
SztukaDestylacji
501-050-098

KONTAKT GŁÓWNIE PRZEZ TELEFON CODZIENNIE 10-20


dragon
30
Posty: 46
Rejestracja: wtorek, 13 wrz 2011, 12:14
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: dragon » sobota, 29 lis 2014, 05:44

Roger pisze:Zapominacie o czystości gazu osłonowego argon argonowi nie równy ;)

Wysłane z GT-9500I za pomocą Tapatalk 4


Jeszcze nie miałem żadnych problemów z argonem. A używałem argonu z różnych źródeł.

Poza tym w danym regionie wszyscy, którzy zajmują się sprzedażą napełniają butle u tego samego dostawcy. Więc wpływ na jakość argonu raczej mamy niewielki.
Oczywiście można wybierać i próbować różne mieszanki. Sam argon, argon+hel, argon+wodór.

Ważne też w jakie funkcje jest wyposażona Twoja spawarka.
Do takiego spawania niezbędne żeby miała:
- 4 takt
- wypływ gazu przed zajarzeniem łuku
- regulację czasu narastania i opadania prądu
- wypływ gazu po zgaszeniu łuku

Awatar użytkownika

BartekBartek1
450
Posty: 498
Rejestracja: środa, 19 gru 2012, 15:20
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: BartekBartek1 » sobota, 29 lis 2014, 13:07

Może ktoś opisać jak "wtłoczyć" argon z drugiej strony spawu?
Pędzić, pić, zalegalizować.


b1std
30
Posty: 38
Rejestracja: piątek, 15 lut 2013, 10:06
Status Alkoholowy: Bimbrownik
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: b1std » sobota, 29 lis 2014, 14:54

dragon pisze:Ważne też w jakie funkcje jest wyposażona Twoja spawarka.
Do takiego spawania niezbędne żeby miała:
- 4 takt
- wypływ gazu przed zajarzeniem łuku
- regulację czasu narastania i opadania prądu
- wypływ gazu po zgaszeniu łuku


Mój tig do nauki ma wszystkie w/w opcje. Mam takiego chińczyka http://urzepki.pl/images/spaw/tig_ac_dc/TIGVIPER225PACDC.jpg

dragon pisze:Ustawiasz 40 amper i jedziesz bez drutu.

vs
herbata666 pisze:Dokładnie duży prąd i szybka pewna ręka,


Teraz pytanie czy 40 amper do duży prąd jak na spawanie takich cienkich detali?
Dla mnie duży prąd na takie detale to np. 60-80 amper

Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś wskazówki to poproszę będę wdzięczny.

Awatar użytkownika

KS2507
400
Posty: 410
Rejestracja: środa, 3 paź 2012, 17:47
Krótko o sobie: Konstruktor fajnych maszynek
Ulubiony Alkohol: Czysty.
Status Alkoholowy: Destylator
Kontakt:
Załączniki
Re: Spawanie TIG

Postautor: KS2507 » sobota, 29 lis 2014, 16:40

Rury o grubości ścianki 1.6mm spawam 30 amper przy takim prądzie prowadząc odpowiednio szybko elektrodę nie narobisz przetopów więc nie będzie potrzeby osłony od środka.
Oczywiście podstawa to dokładnie spasowane elementy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Destylatory kolumny rektyfikacyjne 96.6%
INOXSTILL.PL

https://allegro.pl/uzytkownik/inoxstill?order=m
https://www.youtube.com/channel/UCrw1QktBqnANXCuz_nOQBxw


Wróć do „Łączenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości