Schemat klumny VM/LM do weryfikacji
: wtorek, 10 paź 2017, 21:04
Witam wszystkich forumowiczów, jestem nowy na forum i liczę na Waszą szybką pomoc. Od dłuższego czasu czytam i przeglądam fora. Postanowiłem zbudować kolumnę z KO VM/LM jak
w temacie. Nasuwa mi się kilka pytań, ale to później.
Na wstępie budowa zestawu poczynając od dołu:
1. Keg - już kupiony na złomie. Wydaje się, że 50l z tego względu, iż jest trochę nietypowy (Anglia 1982), inna średnica zbiornika niż w polskich, przez co jest niższy, fitting z mosiądzu i kwasiaka.
Część z gwintem odejmowana od rurki i kielicha ze sprężyną może się przyda kiedyś do kolumny
z miedzi:). Przyłącze kolumny to okrągła płaska blacha 3mm przyspawana do oryginalnego kielicha, przy kegu, otwór w blasze średnicy wewnętrznej kolumny, a do tego cztery śruby gwintem do góry
i oczywiście uszczelka.
2. Grzanie - grzałki z kwasówki 1x2000 i 1x1000. Montaż równolegle do powierzchni podłoża.
3. Kolumna - płaski kołnierz przyspawany na obwodzie zewnętrznym rury. Rury jeszcze nie mam. Chciałbym rurę od 60-70mm długości 2m. I tu pytanie:
Pyt. 1. Jak maksymalnie gruba może być ścianka? Nie wiem, co się trafi. Chciałbym 2mm.
Wracając do kolumny, wypełnienie zacznie się 20mm powyżej początku kolumny na podparciu z drutu, następnie druciak miedziany i sprężynki Cu razem 20cm, po czym 130cm druciaka spiralnego z KO (pewnie te z Lidla). Miejsce na sondę 20cm poniżej górnej linii druciaków zrobione będzie z rurki fi 8 oraz wężyka, jako uszczelki na wcisk. Termometr ze znanego portalu za jakieś 50 zł, błąd pomiaru 1C, odświeżanie co 1 sekunda i dokładność 0,1C. I tu kolejne pytanie:
Pyt. 2. Czy mogę tak na wszelki wypadek wspawać nypel GZ 1 i zaślepić go korkiem, gdybym chciał mieć OVM?
Dalej w kolumnie mamy wziernik szkło na równo z górną linią druciaków. Wziernik zrobiony ze szkła kominkowego i dwa płaskie kołnierze. Szkło pomiędzy uszczelki silikonowe.Wszystko skręcone na 4 śruby nad wziernikiem tak, jak w schemacie łączenie z głowicą na kołnierzach.
4. W głowicy dwie półki, uważam, że kąty wyjdą same. Planuję to zrobić w następujący sposób (w schemacie są trzy znaki zapytania):
Odstępy między nimi będą równe połowie średnicy wewnętrznej rury, z której wykonam głowicę, więc jeśli będzie np. 60mm wewnątrz, to znak zapytania równy będzie 30mm. Półki zajdą nad siebie na 6mm, a kąty powstaną same.
Pyt. 3. Mam rację z tymi kątami i czy będzie tak dobrze?
Idąc dalej w pierwszej półce wspawana będzie rurka 8-10mm jak najbliżej linii przelania, tak na ok. 5-7mm od tamki, wyprofilowana w dół na środek jeziorka. Zawór LM będzie wyprowadzony inaczej niż w schemacie tzn. z lekkim spadkiem przez nypel ¼ cala, zawór precyzyjny i króciec do wężyka odbioru. Pod drugą półką rurka na sondę termometru znów pod lekki skosem i uszczelka na wcisk.
A teraz kolejne pytanie:
Pyt. 4. Gdzie zamontować wyjście dla VM? Myślę, że poniżej tamki pierwszej półki, ale ile?
5. Chłodnica Liebiga- najpierw chce wyjść z głowicy nyplem 1 cal, następnie półśrubunek na ¾ cala zawór z KO kulowy ¾ cala, kolano 90stopini, 15cm rurki i redukcja na ½ cala, a następnie rurka fi 17,2 długości 70cm i na niej płaszcz z rurki fi 35 50cm. W płaszczu dwie rurki do podłączenia wody, jak na schemacie fi 10mm, a wyjście z chłodnicy zakończone króciakiem na wężyk. Zasilanie zimną wodą od dołu, a następnie z chłodnicy Liebiga do deflegmatora. I pytanie:
Pyt. 5. Czy mój pomysł odnośnie redukowania rozmiarów poczynając od 1cala do chłodnicy będzie dobry? Czy wyjść na ¾ cala z głowicy i wtedy redukować?
Pyt. 6. Jeśli przełożę chłodnicę na OVM i zaślepię VM korkiem, czy będzie ok?
6. Spirala chłodząca - wykonana z 2, 5 m rurki DN12 karbowanej z KO, głowica całkowicie otwarta jak w schemacie, ewentualnie myślę o jakimś krzyżaku do wyśrodkowania chłodnicy i wspawaniu w niego rurek do podpięcia wody. Woda zimna środkiem w dół i coraz cieplejsza po spirali do ogródka.
Czekam na opinie odnośnie powyższego pomysłu i oddaję się teraz kreatywnej krytyce
Pozdrawiam.
w temacie. Nasuwa mi się kilka pytań, ale to później.
Na wstępie budowa zestawu poczynając od dołu:
1. Keg - już kupiony na złomie. Wydaje się, że 50l z tego względu, iż jest trochę nietypowy (Anglia 1982), inna średnica zbiornika niż w polskich, przez co jest niższy, fitting z mosiądzu i kwasiaka.
Część z gwintem odejmowana od rurki i kielicha ze sprężyną może się przyda kiedyś do kolumny
z miedzi:). Przyłącze kolumny to okrągła płaska blacha 3mm przyspawana do oryginalnego kielicha, przy kegu, otwór w blasze średnicy wewnętrznej kolumny, a do tego cztery śruby gwintem do góry
i oczywiście uszczelka.
2. Grzanie - grzałki z kwasówki 1x2000 i 1x1000. Montaż równolegle do powierzchni podłoża.
3. Kolumna - płaski kołnierz przyspawany na obwodzie zewnętrznym rury. Rury jeszcze nie mam. Chciałbym rurę od 60-70mm długości 2m. I tu pytanie:
Pyt. 1. Jak maksymalnie gruba może być ścianka? Nie wiem, co się trafi. Chciałbym 2mm.
Wracając do kolumny, wypełnienie zacznie się 20mm powyżej początku kolumny na podparciu z drutu, następnie druciak miedziany i sprężynki Cu razem 20cm, po czym 130cm druciaka spiralnego z KO (pewnie te z Lidla). Miejsce na sondę 20cm poniżej górnej linii druciaków zrobione będzie z rurki fi 8 oraz wężyka, jako uszczelki na wcisk. Termometr ze znanego portalu za jakieś 50 zł, błąd pomiaru 1C, odświeżanie co 1 sekunda i dokładność 0,1C. I tu kolejne pytanie:
Pyt. 2. Czy mogę tak na wszelki wypadek wspawać nypel GZ 1 i zaślepić go korkiem, gdybym chciał mieć OVM?
Dalej w kolumnie mamy wziernik szkło na równo z górną linią druciaków. Wziernik zrobiony ze szkła kominkowego i dwa płaskie kołnierze. Szkło pomiędzy uszczelki silikonowe.Wszystko skręcone na 4 śruby nad wziernikiem tak, jak w schemacie łączenie z głowicą na kołnierzach.
4. W głowicy dwie półki, uważam, że kąty wyjdą same. Planuję to zrobić w następujący sposób (w schemacie są trzy znaki zapytania):
Odstępy między nimi będą równe połowie średnicy wewnętrznej rury, z której wykonam głowicę, więc jeśli będzie np. 60mm wewnątrz, to znak zapytania równy będzie 30mm. Półki zajdą nad siebie na 6mm, a kąty powstaną same.
Pyt. 3. Mam rację z tymi kątami i czy będzie tak dobrze?
Idąc dalej w pierwszej półce wspawana będzie rurka 8-10mm jak najbliżej linii przelania, tak na ok. 5-7mm od tamki, wyprofilowana w dół na środek jeziorka. Zawór LM będzie wyprowadzony inaczej niż w schemacie tzn. z lekkim spadkiem przez nypel ¼ cala, zawór precyzyjny i króciec do wężyka odbioru. Pod drugą półką rurka na sondę termometru znów pod lekki skosem i uszczelka na wcisk.
A teraz kolejne pytanie:
Pyt. 4. Gdzie zamontować wyjście dla VM? Myślę, że poniżej tamki pierwszej półki, ale ile?
5. Chłodnica Liebiga- najpierw chce wyjść z głowicy nyplem 1 cal, następnie półśrubunek na ¾ cala zawór z KO kulowy ¾ cala, kolano 90stopini, 15cm rurki i redukcja na ½ cala, a następnie rurka fi 17,2 długości 70cm i na niej płaszcz z rurki fi 35 50cm. W płaszczu dwie rurki do podłączenia wody, jak na schemacie fi 10mm, a wyjście z chłodnicy zakończone króciakiem na wężyk. Zasilanie zimną wodą od dołu, a następnie z chłodnicy Liebiga do deflegmatora. I pytanie:
Pyt. 5. Czy mój pomysł odnośnie redukowania rozmiarów poczynając od 1cala do chłodnicy będzie dobry? Czy wyjść na ¾ cala z głowicy i wtedy redukować?
Pyt. 6. Jeśli przełożę chłodnicę na OVM i zaślepię VM korkiem, czy będzie ok?
6. Spirala chłodząca - wykonana z 2, 5 m rurki DN12 karbowanej z KO, głowica całkowicie otwarta jak w schemacie, ewentualnie myślę o jakimś krzyżaku do wyśrodkowania chłodnicy i wspawaniu w niego rurek do podpięcia wody. Woda zimna środkiem w dół i coraz cieplejsza po spirali do ogródka.
Czekam na opinie odnośnie powyższego pomysłu i oddaję się teraz kreatywnej krytyce
Pozdrawiam.