Witam wszyskich serdecznie! Od pewnego czasu jestem czytelnikiem tego forum i stwierdziłem że mimo kilkuletniego doświadczenia na prostej aparaturce typu: szybkowar plus szklana chłodnica jestem amatorem przez duże "A"... Obecnie jestem w trakcie budowy kolumny i zatrzymałem się na jej szczycie, a konkretnie chodzi mi o reflux zewnętrzny ponieważ taki mam zamiar zastosować. W przypadku R. wewnętrznego sprawa jest dla mnie jasna, ale już odnośnie R. zewnętrznego zaczynają się schody. Przyjmując że w trakcie destylacji odbieramy 20% destylatu, a 80% wraca ponownie do kolumny a rozdzielenie następuje w trójniku między chłodnicą a zaworkami to tak na chłopski rozum jakość bimberku odbieranego i powracającego do kolumny jest taka sama... A więc morał taki że reflux zewnętrzny jest zbędny... a sens ma jedynie R. wewnetrzny. Wytłumaczcie koledzy jak to jest naprawdę z tym zewnętrznym, i sorki za laictwo! Dzięki i pozdrawiam! Adam.
Zbędny? Nie bardzo rozumiem. Żeby utrzymać rektyfikacje musi być ratio co najmniej 4:1. Bez tego jakość odbieranego alkoholu nie będzie pierwszej klasy. Z tego co mi koledzy wyjaśniali. Nie ma większej różnicy między refluksem zewnętrznym a wewnętrznym. Jedynie taka, że destylat chłodzi się i wpływa z zewnątrz, albo chłodzi się w środku kolumny. W skrócie: jeśli robisz refluks wewnętrzny, nie robisz zewnętrznego i odwrotnie.