Pomoc przy proporcjach do nalewki z dzikiej róży

Dyskusja ogólna o wytwarzaniu nalewek i ich przyrządzaniu...

Autor tematu
newuser
30
Posty: 44
Rejestracja: środa, 27 sie 2014, 08:38
Podziękował: 5 razy

Post autor: newuser »

Witam!
Planuję zrobić nalewkę z dzikiej róży, jako że nie mam doświadczenia prosiłbym aby ktoś bardziej doświadczony sprawdził moje matematyczne działania ;)
Nalewka ma mieć 30% i ilości 4 litry.
Daje nam to 300 ml alkoholu w 1 litrze nalewki. W czterech litrach- 1200 ml. Jako że mój alkohol ma "tylko" 96%, więc z proporcji mi wyszło, że w 4 litrach gotowej nalewki, mam mieć 1250 ml 96-cio procentowego alkoholu. Czy dobrze liczę?
Jeśli ma mi wyjść 4 litry- (4000 ml) powinienem dolać 2750 ml. wody (oczywiście pomijając ubytek przy mieszaniu roztworu), [przeliczę dokładnie według tabeli Cieślaka- ale o tym dalej]
Jakim stężeniem procentowym zalać owoce? (Wg. Cieślaka 70%) Może macie inne doświadczenia? Zalewać czystym spirytusem? Od razu 30%?
Planowałem zrobić tak:
-zalać owoce 70% alkoholem według ilości wyliczonej tak, aby po rozcieńczeniu do 30% mieć ok. 4 litrów
Do planowanych 1250 ml spirytusu + 494 ml wody[wg. Cieślaka] = 1744 ml. 70% nalewu. Dobrze liczę? (pomijając ubytek)
-po zlaniu owoców rozcieńczyć resztą wody do której dodam cukier w ilości 80 g./litr
320 g cukru w 4 litrach nalewu zajmuje objętość około 200 ml., więc skoro do uzyskania 4000 ml. 30% nalewki musiał bym dolać 2256 ml wody, to: 2256 ml - 200 ml (zastąpionej przez 320 g. cukru) = 2056 ml wody na koniec potrzebnej do otrzymania 30 %.

Mam alkoholomierz i nie zawaham się go użyć, ale chciałbym wyliczyć teoretycznie ;)
Pomijam tu zjawisko zmniejszania objętości podczas tworzenia roztworu bo i tak nie mam możliwości odmierzenia 3,5, czy 7 ml., a 3 czy 4 % nie robią mi chyba wielkiej różnicy.

Na koniec pytanie: czy owoce zalewać samym alkoholem, czy alkoholem z cukrem?
Dzięki i pozdrawiam!
promocja
Awatar użytkownika

Zygmunt
5000
Posty: 5377