Nakierownaie na słuszną scieżkę

Zbiór podstawowych wiadomości dla początkujących destylerów.

Autor tematu
Felguk
10
Posty: 10
Rejestracja: niedziela, 8 maja 2016, 13:15
Krótko o sobie: Aabratek + OVM
Podziękował: 9 razy
Otrzymał podziękowanie: 1 raz

Post autor: Felguk »

Jako iż jestem początkującym psotnikiem chciałbym przedstawić wam ten proces oraz poprosić o konstruktywną krytykę oraz porady.

Fermentacja:
Do fermentacji stosuję drożdże gorzelnicze (Alcotec lub T48) ciepłą wodę w odpowiednich proporcjach oraz cukier.
Całość po wymieszaniu w plastikowej 50 L beczce trzymam w zimę koło pieca a latem w ciepłym pomieszczeniu przez 5 - 7 dni.

Klarowanie:
Czasami zdarzyło mi się wykonać klarowanie (Alcotec klar) dzień przed psoceniem postępując według instrukcji czyli pierwsza saszetka wymieszać i po godzinie druga a następnie odczekąć 24h. Po czym wyklarowany produkt można zlać do kega nie zlewając końcówki gdzie osiadły martwe drożdże. Zauważyłem różnicę w nastawie klarowanym i nie klarowanym.

Destylacja:
Gotowy nastaw sprawdzam cukromierzem jeżeli wskaźnik pokazuje iż można działać to przelewam całość (albo całość bez drożdży jeżeli było klarowanie) do kega. Następnie dokręcam kolumnę z zimnymi palcami oraz chłodnicą bez odstojników (co już mi koledzy powiedzieli że wcale odstojniki w tym przypadku nie robią różnicy. Podłączam wpływ i odpływ wody oraz wąż do gotowego produktu. Włączam grzanie gazowe oraz napełniam zimne palce i kolumnę wodą po czym ją zakręcam. Po około 50 minutach temperatura (na kolumnie) zaczyna rosnąć wtedy włączam obieg wody. Temperatura rośnie dalej zaczyna wylatywać przedgon. Temperatura stabilizuje się trochę przed 80 stopniami (to jest chyba 78-79 stopni). Po odlaniu 0,5 l przedgonu. Zlewam produkt otrzymuję ok 90%.